Strategies of Polish Education
PDF (Język Polski)

How to Cite

Białecki, I. (2016). Strategies of Polish Education. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(10), 22–36. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4392

Abstract

The article discusses the future of education in Poland. The author first presents the conditions that determine the future of education: 1) the development of information techniques and Internet, which will make possible interaction between teacher and student without abidance by the laws of unity of time and place; 2) the ever greater saturation of various fields of life with knowledge; 3) changes in the occupational structure in the direction of increasing the proportion of occupations requiring qualifications. Education is growing ever more important for the efficient functioning of society and for the success of the individual. Probably for this reason the attitude towards education by both students and politicians is becoming more instrumental: education will matter not on account of the value of knowledge in itself, but will be treated both from the social and individual perspective as an investment. This imposes on politicians and administrators a point of view in the management of education in which the criterion of effectiveness (improving quality for the same costs or reducing unit costs) - will dominate. In the face of the rapidly increasing fund of knowledge, professional requirements and more frequent changes of occupation than in the past, the role of additional schooling is growing. With more decentralisation and diversification of various forms of education, an important part of educational policy will be control of the quality of teaching and the development of testing techniques. The co-operation of various partnera interested in educational “services” is necessary in order to set the goals of education: representatives of employers and employees and local authorities. The tasks of educational policy are changing: the role of the central educational administration will consist in attuning the expectations of various partners interested in the functioning of education so as not to lose sight of the common interest and long-range goals of education.

PDF (Język Polski)

References

Białecki I. 1996a Alfabetyzm funkcjonalny, „Res Publica Nowa”, nr 6 (93).

Białecki I. 1996b Kształcenie dorosłych w Polsce - na podstawie wyników międzynarodowych badań nad alfabetyzmem funkcjonalnym. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Edukacja... 1996 Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Polska wersja raportu przygotowanego do przeglądu systemu edukacji w Polsce przez OECD, II wydanie, wersja porawiona (przygotował zespół pod kierunkiem I. Białeckiego w składzie: J. Kośmider, M. Pastwa, E. Wnuk-Lipińska). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego.

Gibbons M. i in. 1994 The New Production of Knowledge, London: Sage Publishers.

Johnstone B.D. 1997 The Future of the University: Reasonable Predictions, Hoped-for Reforms or Technological Possibilities. Referat wygłoszony na konferencji What Kind of Unimsity, Londyn, 18-20 czerwca 1997 (przedruk w niniejszym numerze "Nauki i Szkolnictwa Wyższego").

Wnuk-Lipińska E. 1996 Innowacyjność a konserwatyzm. Uczelnie polskie w procesie przemian społecznych. Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego.

Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. 1995 Przesłanki budowy systemu oceniania jakości kształcenia w polskich uczelniach. "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 6.