Elective Courses from Students’ Perspective
PDF (Język Polski)

How to Cite

Ciekot, K. (2016). Elective Courses from Students’ Perspective. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(10), 89–97. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4396

Abstract

The article treats the problem of the place and function of the block of subjects in the humanities and management in the course of studies of a technical university. In Wrocław University of Technology, where the study was conducted, students elect particular courses from a block as electives. The authoress shows that the elective part of the curriculum may perform many functions, among others preparing students to make rational and responsible decisions. The necessary condition in this case, however, is an attractive programme offer, well prepared information about the courses available and efficient organisation of enrolment in these courses. In this context the authoress discusses the findings of studies of the motives that guide students in the selection of particular courses. In conclusion she finds an increasing share of substantive reasons, which are starting to outweigh haphazard choices.

PDF (Język Polski)

References

Aronson E. 1995 Człowiek, istota społeczna. Warszawa: PWN.

Davis R., Alexander L., Yelon S. 1983 Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa: PWN.

Hiemstra R., Sisco B. 1990 Individualizing Instruction Making Learning Personal, Empowering and Successful. San Francisco - Oxford.

Jellonek A., Wyzga K. 1997 Przedmioty wybieralne w planie uczelni technicznej a psychologiczne i pedagogiczne aspekty sytuacji wyboru. W: Edukacja w dobie przemian, wyzwania i zagrożenia. Wrocław, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej im. Tadeusza Kościuszki.

Kraśniewski A., Woźnicki J. 1997 Systemowe przesłanki zapewniania jakości kształcenia na poziomie instytucji akademickiej.

W: M. Wójcicka (red.): Zapewnianie jakości kształcenia. Wprowadzenie do samooceny. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Olszewska E. 1995 Uwagi o koncepcji człowieka w psychologii humanistycznej. W: M. Reut (red.): Człowiek kultura, edukacja, t. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Reut M.1995 Wolność i samorozumienie (perspektywa hermeneutyczna). W: M. Reut (red.): Człowiek, kultura, edukacja, t. 2, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Savage R. E., Perlmuter L. C., Monthy R. A. 1979 Effect ot Reduction in the Amount ot Choice and the Perception ot Contro!, London - New York.

Special Issue... 1979 Special Issue on Curriculum Development in the Era ofRapid Change. Revamping the Nontechnical Part of Curriculum. IEEE. „Transaction of Education” , nr 2.

Straś-Romanowska M. 1995 Problem podmiotowości w wychowaniu na tle personalistycznej wizji człowieka. W: M. Reut (red.): Człowiek, kultura, edukacja, t. 1. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Wankowski J. 1986 Study Assistance Sen/ice in a British University. Birmingham.

Wójcicka M. 1992 Społeczne aspekty zawodu inżyniera. Warszawa: PWN.

Wójcicka M. 1997 Zewnętrzne i wewnętrzne mechanizmy zapewniania jakości kształcenia: zarys problematyki. W: M. Wójcicka (red.): Zapewnianie jakości kśztałcenia. Wprowadzenie do samooceny. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.