Czy wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji jest innowacją edukacyjną w szkolnictwie wyższym?
PDF

Słowa kluczowe

innowacja edukacyjna
Krajowe Ramy Kwalifikacji
efekty kształcenia
mierzalność efektów kształcenia

Jak cytować

Białoń, L. (2011). Czy wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji jest innowacją edukacyjną w szkolnictwie wyższym?. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(37), 56–75. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3227

Abstrakt

W artykule - ktory ma charakter dyskusyjny - autorka podejmuje probę zdefiniowania innowacji edukacyjnej w szkolnictwie wyższym. Formułuje tezę, iż jako przykład takiej innowacji mogą posłużyć Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK). Charakteryzując założenia KRK, eksponuje problemy związane z efektami kształcenia oraz ich mierzalnością. Podkreśla, że idea KRK, jako metoda opisu systemu kształcenia, jest logicznie poprawna i uzasadniona. Wątpliwości budzi jednak problem definiowania efektow kształcenia i możliwości ich pomiaru. Szerszego i bardziej precyzyjnego dopracowania wymaga proces wdrażania KRK. Dlatego też autorka stwierdza, że KRK nie można jeszcze uważać za innowację.

PDF

Bibliografia

Autonomia... 2010 Autonomia programowa uczelni, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Axer J. 2010 Autonomia uniwersytetu i innowacyjność, „Nauka”, nr 2.

Białoń L. 2010 Zarządzanie działalnością innowacyjną, Wydawnictwo Placet, Warszawa.

Białoń L. (red.) 2008 Aktywność innowacyjna organizacji. Studia przypadków z prac dyplomowych absolwentów WSM w Warszawie, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie,

Warszawa.

Chmielecka E. 2004 Informacja, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/23.

Edukacja... 1998 Edukacja - jest w niej ukryty skarb, raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa.

Kraśniewski A. 2006 Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.

Kraśniewski A. 2009 Proces Boloński, to już 10 lat, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Ramowa struktura... 2005 Ramowa struktura kwalifikacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, materiały z konferencji europejskich ministrów szkolnictwa wyższego (Bergen, 19-20 maja 2005 r.), Ministerstwo Nauki, Techniki i Innowacji Danii, Kopenhaga.

Standardy... 2005 Standardy i wskazówki dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, materiały z konferencji europejskich ministrów szkolnictwa wyższego (Bergen, 19-20 maja 2005 r.), Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym, Helsinki.

Wróblewski A.K. 2010 Wizja uniwersytetu przyszłości, „Nauka”, nr 2.