Szkoły wyższe jako miejsce tworzenia i współtworzenia polityki naukowo-technicznej
PDF

Jak cytować

Białecki, I. (2016). Szkoły wyższe jako miejsce tworzenia i współtworzenia polityki naukowo-technicznej. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(24), 37–55. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4735

Abstrakt

Społeczeństwo i gospodarka oparte na wiedzy działają dobrze, kiedy istnieje odpowiednia infrastruktura techniczna, związana z informatycznymi urządzeniami do tworzenia i przekazywania wiedzy oraz infrastruktura mentalna związana z instytucjami tworzenia wiedzy i dokształcania. Takimi instytucjami są m.in. szkoły wyższe. Aby sprostać nowym wymaganiom, powinny one być sprawniej zarządzane, mieć bardziej elastyczną strukturę i, rezygnując w pewnym stopniu z dotychczasowego etosu, nastawić się na tworzenie wiedzy stosowanej. Ważna dla wprowadzenia zmian w szkołach wyższych jest reorganizacja wewnętrznych zasad funkcjonowania. Jest to pierwszy warunek przeobrażeń. Najistotniejszym zasobem szkoły wyższej jest praca naukowa i dydaktyczna. Można i trzeba poprawić administrowanie tymi zasobami. Drogą do tego jest przedefiniowanie umowy, „kontraktu” zawartego między szkołą i pracownikiem naukowym: sprecyzowanie, co szkoła „kupuje” od pracownika i co daje w zamian. Drugim warunkiem przeobrażeń jest odpowiednia polityka państwa wobec szkół wyższych. Niektóre jej instrumenty można poprawiać.

PDF

Bibliografia

Białecki I.: Reformowanie szkoty wyższej - kierunki polityki, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2001, nr 1/17.

Democratising expertise and establishing European scientific reference systems, (http://europa.eu.int/comm/governance/areas/group2/report_en.pdf).

Enders J., Fulton 0. (eds.): Higher education in globalising world, international trends and mutual observation. A Festschrift in honour of Ulrich Teichler, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht 2002.

Innovation policy: updating the Union’s approach in the context of the Lisbon strategy, Commission of the European Communities, Brussels, 11 March 2003, COM (2003)112.

Neave G., van Vught F.: Prometheus bound. The changing relationship between government and higher education in Western Europe, Pergamon Press, Oxford - New York 1991.

Poland knowledge economy assessment, The World Bank, Warsaw, 12 March 2004 (raport niepublikowany).

Proponowane kierunki rozwoju nauki i technologii w Polsce do 2013 roku, Warszawa, kwiecień 2004 (http://www.kbn.gov.pi/analizy/20040518_kierunki.html#r5).

Science and Society Action Plan, European Commission Office, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg 2002.

Towards a European Research Area Science, Technology and Innovation. Key Figures 2003-2004, Community research, Office for Official Publications of the European Communities, Brussels 2003 (www.cordis.lu/indicators/publications.htm).

Towards a European Research Area Science, Technology and Innovation Key Figures 2003-2004, Community research, Office for Official Publications of the European Communities, Brussels 2003 (www.cordis.lu/indicators/publications.htm).

Założenia reformy systemu organizacji i finansowania nauki (www.kbn.gov.pl/pub/kbninfo).