Abstrakt
Definicja uniwersytetów obowiązująca w Polsce znacząco odbiega od standardów światowych co wynika z zupełnie innego podziału dziedzin i dyscyplin naukowych. Szansą na zbliżenie się polskich uniwersytetów do światowych czołówek jest wdrożenie działań konsolidacyjnych w celu stworzenia kompletnych uniwersytetów, skupiających różnorodne dziedziny i oferujących interdyscyplinarne podejście do rozwoju talentów, kierunków badawczych i etosu akademickiego. Przedstawiono przykłady działań konsolidacyjnych na uczelniach w Belgii, Danii i w Polsce. Zwrócono również uwagę na znaczenie mobilności młodej kadry naukowej w ramach staży podoktorskich.
Bibliografia
Holm-Nielsen, L.B. (2013). Making a Strong University Stronger Change without a Burning
Platform. W: Q. Wang, Y. Cheng, N.C. Liu (red.). Building World-Class Universities: Different Approaches to a Shared Goal (73-87). Rotterdam: Sense Publishers.
Łuczak, W. (2015). Unieważnić „stalinowski rozbiór” Uniwersytetu Jagiellońskiego – walka o powrót oderwanych wydziałów w latach 1956-1957. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne. 142(1): 149-165.
The Ghent University Outlook (2017). Ghent: Ghent University Press. Żylicz, M. (2011). Czas na dyskusję. Forum Akademickie. 1: 26-27.