Abstract
The author of this paper analyses two video games created by American J. McGee and which are an interesting example of borrowing adaptation accomplished within digital interactive medium. Article also considers the issues of intersemiotic translation in an unstable narrative text, authorship strategy realized by original interpretation of the source material and using themes, characters, events, and places from the original in navigational virtual space. Author points out the multiplicity of possible readings of these titles content while paying attention to the maturity of the medium of video games and their adaptive potential.
References
Aarseth, Espen. „The Game and its Name: What is a Game Auteur?”. Visual Authorship: Creativity and Intentionality in Media. Red. T. Grodal, B. Larsen, I.T. Laursen. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2005. S. 261–269.
Alice: Madness Returns. Spicy Horse, Electronic Arts Inc., 2011.
American McGee Alice. Rogue Entertainment, Electronic Arts Inc., 2000.
Andrew, Dudley. Concepts in Film Theory. Oxford: Oxford University Press, 1984.
Ashcraft, Brian. The Search For The Video Game Auteurs. Web. 08.10.2015. http://kotaku.com/5477174/the-search-for-the-video-game-auteurs
Bolter Jay David, Grusin Richard. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press, 2000.
Chojnacki, Marcin Mateusz. „Wirtualna kamera i jej zastosowanie w grach wideo”. Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturoznawczych. Red. J. Dziewit, M. Kołodziej, A. Pisarek. Katowice: grupakulturalna.pl, 2016. S. 305–319.
Demirbaş, Yavuz. „Video Games and Auteur Theory”. International Design and Cinema Conference, Design
Cinema, Istanbul 2008. Web. 08.10.2015. ftp://ftparch.emu.edu.tr/Courses/arch/Arch501/08–09-fall-info/papers/17.pdf
Jenkins, Henry. „Game design as Narrative Architecture”. First Person: New Media as Story, Performance and Game. Red. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan. Cambridge: MIT Press, 2004. S. 118–130.
Johannessen, Finn-Henning. Alice in Wonderland: Development of Alice’s Identity within Adaptations. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet w Tromsø, 2011.
Kallay, Jasmina. „Rethinking Genre in Computer Games: How Narrative Psychology Connects Game and Story”. Interdisciplinary Models and Tools for Serious Games: Emerging Concepts and Future Directions. Red. R. Van Eck. Hershey: Information Science Publishing, 2010. S. 30–49.
Kłys, Tomasz. „Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej”. Kino nieme. Historia kina. T. 1. Red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska. Kraków: Universitas, 2010. S. 408–424.
Marshall, David, red. The Art of Alice: Madness Returns. Milwaukie: Dark Horse Books, 2011.
Martin, Cathlena. „Wonderland’s become quite strange: From Lewis Carroll’s Alice to American Mc-Gee’s Alice”. Beyond Adaptation: Essays on Radical Transformations of Original Works. Red. P. Frus, C. Williams. Jefferson: McFarland, 2010.
McKenna, Tracey. The Modern Alice Adaptations in Novel, Film and Video Game from 2000–2012. Niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet w Waterloo, 2012.
Moore, Michael Ryan. „Adaptation and New Media”. Adaptation 2 (2010). S. 1–14.
Murray, Janet. Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in Cyberspace. New York: MIT Press, 1998.
Niedenthal, Simon. „Patterns of obscurity: Gothic setting and light in Resident Evil 4 and Silent Hill 2”. Horror Video Games: Essays on the Fusion of Fear and Play. Red. B. Perron. Jefferson: McFarland & Company, 2009. S. 168–180.
Nitsche, Michael. Focalization in 3D Video Games. Web. 18.02.2017. http://dm.lcc.gatech.edu/~nitsche/download/Nitsche_Focalization_05.pdf
Nitsche, Michael. Video Game Spaces. Image, Play, and Structure in 3D Game Worlds. Cambridge: MIT Press, 2008.
Robertson, Adrien. „The New Tale: Locating the Fairy Tale in New Media Narrative”. Verso: An Undergraduate Journal of Literary Criticism 1 (2012). Web. 08.10.2015. https://ojs.library.dal.ca/verso/issue/view/46
Rogers, Scott. Level Up! The Guide To Great Video Game Design. Chichester: John Wiley & Sons, 2010.
Siemann, Catherine. „But I’m grown up now: Alice in the Twenty-First Century”. Neo-Victorian Studies, 1 (2012). S. 175–201.
Tortolani, Erica. „Citizenship in a Nightmare Country”: German Expressionist Film and Freud’s Dream Theory. 2003. Web. 18.02.2017. http://digitalcommons.ric.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1074&-context=honors_projects
Van Looy, Jan. „Games and Self-Imagining, a Comparative Media Perspective”, Eludamos 1 (2009). S. 57–68.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license