Abstract
The article describes the changes in discourse in recent Polish historical plays on the basis of texts about the Recovered Territories. The characters in the play are the people left on the margins of great history: the Germans deported from the territories of pre-war Germany that became part of Poland after World War II and the people from the East resettled by the authorities to this land. The theatre that transfers the experience of the uprooted and the resettled gives them the opportunity to speak with their own voice. The theatre breaks the „historical amnesia” of those who used to be excluded and voiceless. It opens a new, postcolonial perspective on Polish history. The discussed texts and plays are Paweł Demirski’s Niech żyje wojna! (Long live the war!), Transfer! by Jan Klata and Marcin Liber’s staging of Trash Story written by Magda Fertacz.
References
Gandhi Leela, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne. Przeł. J. Serwański. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie 2008, s. 16–17.
Burzyńska Anna R., Tradycja i profanacja. „Dialog” 2012, nr 12, s. 54.
Sieradzki Jacek, Pułapki przesiedleń. „Przekrój” 12.12.2006, nr 49.
Hałaś Marcin, Znak równości. „Gazeta Polska” 12.04.2007, nr 15.
Węgrzyniak Rafał, Seans pamięci wypędzonych. „Odra” 2007, nr 1.
Golińska Justyna, Historia nasza i wasza. „Dialog” 2007, nr 6.
Kyzioł Aneta, Z perspektywy Obcego. „Polityka” 2006, nr 47.
Krasnodębska Sylwia, Oddając hołd bohaterskiej „Ince”. „Gazeta Polska Codziennie” 2013, nr 441, s. 9.
Z Eryniami w zmowie. Z Joanną Tokarską-Bakir rozmawia Weronika Szczawińska. W: Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie. Red. M. Kwaśniewska, G. Niziołek. Wrocław 2012, s. 265.
Demirski Paweł, Niech żyje wojna! W: idem, Parafrazy. Warszawa 2011, s. 345.
Rimini Protokoll. Na tropie codzienno- ści. Red. M. Dreysse, F. Malzacher. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Poznań–Kraków 2012.
Fertacz Magdalena, Trash Story. „Dialog” 2008, nr 4.
White Hayden, Proza historyczna. Red. E. Domańska. Przeł. R. Borysławski et al. Kraków, Universitas 2009.
Assmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Przeł. A. Kryczyńska-Pham. Warszawa, Wydawnictwo UW 2008.
Assmann Jan, Kultura pamięci. Przeł. A. Kryczyńska-Pham. W: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Red. M. SaryuszWolska. Kraków, Universitas 2009.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license