THE DISCOURSE OF MASCULINITY IN UKRAINIAN LITERATURE OF THE 20TH AND 21ST CENTURIES. SELECTED ASPECTS OF RESEARCH PROJECT
Main Article Content
Abstract
The present text proposes a synthetic and multi-dimensional investigation and description of the impact of modernist and postmodernist strategies of the discourse of masculinity in conceptualization and introvertisation of the Ukrainian national-cultural identity created by the Ukrainian literature of the 20th century and early 21st century. The author of the this text, considers that masculinity in modern Ukrainian literature, defined as a transgressive type of critical self-awareness of the intellectual discourse – based on spiritual, as well as corporeal, values – is aimed at the conscious process of creating the postcolonial national character and postcolonial Ukrainian culture and literature, as well as securing the national instinct of self-defense.
Downloads
Article Details
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
References
- Kostenko Lina, Zapysky ukraïns’kogo samašedšogo. Kyïv 2011, с. 96.
- Loomba Anna, Kolonializm/Postkolonializm. Przeł. N. Bloch. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie 2011, s. 195.
- Bourdieu Pierre, Męska dominacja. Przeł. L. Kopciewicz. Warszawa, Oficyna Naukowa 2004, s. 101.
- Ardener Edwin, Belief and the Problem of Women, w: The Interpretation of Ritual. Essay in Honour of A.I.Richards. Red. by J. S.Lafontaine, London 1972, s. 135–158.
- Limanowska Barbara, Między nami masochistkami. Nowa tożsamość, stare stereotypy, w: Głos mają kobiety. Teksty feministyczne. Red. S. Walczewska. Kraków 1992, s. 39.
- Messerschmidt James W., Masculinities and Crime. Critique and Reconceptualization of Theory. Lanham 1993.
- Pleck Joseph H., The Myth of Masculinity, Cambridge 1984.
- Masculinity and feminity: Stereotypes/Myths, Psychology ad Role of Culture. Ed. by J. M. Acton, E. Vasquez. New York 2013.
- Braidotti Rosi, Patterns of Dissonance. Cambridge 1991.
- Dunin Kinga, Wysokie obcasy. Warszawa, Sic! 2002, s. 90.
- Horrocks Roger, Masculinity in crisis: myths, fantasies and realities. New York 1994.
- Badinter Elisabeth, XY. Tożsamość mężczyzny. Wstęp M. Janion, tłum. G. Przewłocki. Warszawa, W.A.B. 1993, s. 24.
- Collinson David L., Hearn Jeff, Men and masculinities in Work, Organizations and Management, w: Handbook of Studies on Men and Masculinities. Ed. M. S. Kimmel, J. Hearn and R. W. Connell. Thousand Oaks 2005, p. 289–310.
- Burke Peter J., Tully Judy C., The Measurement of Role Identity. “Social Force” 1977, 55(4), s. 881–897.
- Wilson Edward, On Human Nature. Cambridge 1978.
- McCall George, Simmons J. L., Identities and Interactions. An Examination of Human Associations in Everyday Life. New York 1978.
- Lorber Judith, Paradoxes of Gender. New Haven 1996.
- Seidler Victor J., Rediscovering Masculinity. Reason, Language and Sexuality. London–New York 1989.
- Connell Robert William, Gender and Power. Cambridge 1987.
- Demetriou Demetrakis Z., Cornell’s Concept of Hegemonic Masculinity. A Critique. “Theory and Society” 2001, № 30, с. 377–361.
- Connell Robert William, Messerschmidt James W., Hegemonic Masculinity. Rethinking the Concept. „Gender&Society” 2005, № 19(6), ss. 829–859.
- Moller Michael, Exploiting patterns: a critique of hegemonic masculinity. “Journal of Gender Studies” 2007, 16 (3), s. 263–276.
- Beasley Christine, Rethinking Hegemonic Masculinity in a Globalizing World. “Men and Masculinities” 2008, 11, s. 86–103.
- Messerschmidt James W., Engendering Gendered Knowledge: Assessing the Academic Appropriation of Hegemonic Masculinity. „Men and Masculinities” 2012, 15(1), s. 56–76.
- Taran Ludmyla, Maski maskulinnosti – http://litakcent.com/2013/05/22/masky-maskulinnosti/#respond [data dostępu: 22.05.2013].
- Gender, Politics, and Society in Ukraine, Ed. by O. Hankivsky and A. Salnykova. Toronto 2012.
- McClintock Anne, Imperial Leather: Race, Gender, and Sexuality in the Colonial Contest. London 1995.
- Kostets’kyi I., Stefan George. Osobystist’, doba, spadščyna. W: idem, Tobi naležit’ tsilyj svit. Kyїv 2005.
- Zakharchuk Iryna, Vijna i slovo. Militarna paradigma literaturi sotsialističnogo realizmu. Lutsk 2008, cc. 406.
- Matusiak Agnieszka, Trudne „męskie macierzyństwo” w literaturze ukraińskiej XIX–XX wieku: Taras Szewczenko – Jewhen Małaniuk – Mykoła Chwylowy. „Slavia Orientalis” 2008, s. 229–245.
- Matusiak Agnieszka, Kolonialna tancerka w „Orgii” Łesi Ukrainki. „Porównania” 2009, nr 6, s. 195–207.
- Matusiak Agnieszka, Technologia polityczna ciała, czyli zaproszenie na egzekucję człowieka zbuntowanego w „Sanatoryjnej zonie” Mykoły Chwylowego. „Slavia Orientalis” 2009, nr 4, s. 417–438.
- Matusiak Agnieszka, Ukraińska powieść produkcyjna jako produkt socrealistycznej kultury masowej. Perspektywa postmodernistyczna. „Porównania” 2010, nr 7, s. 179–196 .
- Matusiak Agnieszka, The ukrainian production novel as a product of socialist realist mass culture. A post-modern perspective – http://www.staff.amu.edu.pl/~ comparis/index.php?option=com_content&view=article&id=225&Itemid=108&lang=pl (data dostępu: 23.05.2013)
- Matusiak Agnieszka, Postkolonialna dijsnist’ jak džerelo straždan («Anarkhy in the UKR» Sergija Žadana), w: „Studia Sovietica”, vyp. 2: Semiosfera radianskoï kultury. Znaki i značennia. Red. V. Kharkhun. Kyïv–Nižin 2011, s. 254–267.
- Matusiak Agnieszka, „…życie jest zbyt poważną sprawą, by mówić o nim poważnie”. Kamp w twórczości pisarzy Bu-BaBu. „Roczniki Humanistyczne” 2011, Tom LIX, z. 7, s. 71–97.
- Mapping Difference: The Many Faces of Women in Contemporary Ukraine. Ed. by M. J. Rubchak, foreword by C. Wanner. New York 2011.
- Hankivsky Olena, Salnykova Anastasiya, Gender in Transition: Legacies, Opportunities, and Milestones in Post-Soviet Ukraine. W: Gender, Politics, and Society in Ukraine, op. cit., p. 3–28.