Abstract
The European Oriental Renaissance began with the discovery of Sanskrit which gave birth to comparative philology, the pre-eminent academic discipline of the 19th century. The Czech philologist Josef Dobrovský (1753–1829) and the Polish scholar of Sanskrit Walenty Skorochód Majewski (1764–1835) very soon discovered similarities between Indian and Slavic languages and consequently many Slavic scholars began to see India as the Slavic homeland. The great Slovak Romantic poets such as Ján Hollý (1785–1849) and Ján Kollár (1793–1852) considered India to be the homeland of the Slavs, as did Ľudovít Štúr (1812–1856), the main leader of the Slovak national revival in the 19th century, although, as a Hegelian, he was critical of Indian religion and of the caste system. The paper reconstructs the image of India in Slovak literature of the 19th century which ranges from a fascination with the idea of the Slavic homeland in India in the first half of the 19th century to its refusal in the light of the theory of Aryan invasion in the second half of the 19th century. It focuses on the changing image of the Indian Other and on the self-image of the Slavs vis-à-vis India.
References
Bloch, Marc. The Historian’s Craft. Transl. Peter Putman. New York: Vintage Books, 1953.
Bryant, Edwin F. The Quest for the Origins of Vedic Culture. The Indo-Aryan Migration Debate. Oxford, New York: Oxford University Press, 2001.
Hollý, Ján. “Svatopluk”. Básne Jána Hollého. Turčiansky Sv. Martin: Kníhkupecko-nakladateľský spolok, 1908. P. 138–335.
Hroboň, J. Mil. “Niektoré solárne slavnosti u Slavianov. Rozprava z odboru srovnávacej mythologie”. Slovenské pohľady 3 (1883): 1. P. 59–69.
Kollár, Jan. Sláwa Bohyně a původ gména Slawůw čili Slawjanův. Pešť: Tiskem J.M. Trattner-Károlyoho, 1839.
Kollár Jan, Putna Martin C. Slávy dcera. Báseň lyricko-epická v pěti zpěvích. Překlad a výklad Slávy dcery z panslavistického mýtu do kulturní historie. Praha: Academia, 2014.
Majewski, Walenty Skorochód. O Słowianach i ich pobratymcach. Warszawa: W. Dąbrowski, 1816.
Müller, Friedrich Max. India, What Can It Teach Us? A course of Lectures Delivered Before the University of Cambridge. London: Longmans, Green and Co., 1883.
Pauliny-Tóth, Villiam. Slovenské bájeslovie. Turč. Sv. Martin, 1876.
Said, Edward W. Orientalism. London: Penguin, 2003.
Reuss, Ľud. A.: “Bájeslovie a príbuzné vedy”. Slovenské pohľady 2 (1882): 5. P. 407–422.
Schwab, Raymond. The Oriental Renaissance. Europe‘s Rediscovery of India and the East, 1680–1880. New York: Columbia University, 1984.
Šafařik, Paul Joseph. Geschichte der slawischen Sprache und Literatur nach allen Mundarten. 2nd edition. Prag: Verlag Friedrich Tempsky, 1869.
Šafařik, Pawel Josef. Slovanské starožitnosti. Praha: Jan Spurný, 1837.
Strnad, Jaroslav. “India as Reflected in Czech Consciousness in the Era of the National Revivalist Movement of the Nineteenth Century (ca. 1800–1848)”. Archiv orientální 75 (2007). P. 279–290.
Štúr, Ludevít. Nauka reči slovenskej. I. faksimile pôvodného vydania na vydanie pripravili Ľubomír Ďurovič,
Slavomír Omdrejovič. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV, 2006.
Štúr, Ľudovít. “Azya a Ewropa”. Tatranka, (1843). Vol. 2. P. 37–66.
Štúr, Ľudovít. “O národných povestiach a piesňach plemien slovanských”. Dielo v piatich zväzkoch. Vol. III. Bratislava: SVKL, 1955.
Štúr, Ľudovít. “Z prednášok o histórii Slovanov”. Dielo v piatich zväzkoch. Vol. II. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1956.
Tamasko, Stephanus. De causis linguae Sanscritae. Posonium: Typis Haeredum Belnayanorum, 1831.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license