Abstract
The main aim of this article is to discuss the poetry of Cyprian Kamil Norwid and John Keats in the comparative perspective. I focused on two poems: Marmur-biały and Ode on a Grecian urn that can be read in the context of aesthetic views of both romantic artists. I am particularly interested in the attitude of the representatives of the second generation of romantic poets to the Greco-Roman tradition. Moreover, I also focus on the reflection of both authors on issues related to art and the place of the author in the creative process.
References
Literatura podmiotu
Keats, John. 33 wiersze. Wybór, przekład, wstęp i opracowanie Stanisław Barańczak. Kraków: Znak, 1997.
Norwid, Cyprian Kamil. Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki. T. 6. Warszawa: PIW, 1971.
Literatura przedmiotu
Coleridge, Samuel Taylor. „O poezji czyli sztuce”. Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja. Wybór tekstów i opracowanie A. Kowalczykowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975. S. 78-88.
Cypriana Norwida myśli o sztuce i literaturze. Wyboru dokonał, wstępem i objaśnieniami opatrzył M. Jastrun. Warszawa: Czytelnik, 1960.
Fraser, George Sutherland, red. J. Keats. Odes. A Casebook. London: Macmillan Press LTD, 1971.
Głowiński, Michał. „Norwida wiersze-przypowieści”. Cyprian Norwid w 150-lecie urodzin. Materiały konferencji naukowej 23-25 września 1971. Red. M. Żmigrodzka. Warszawa: PIW, 1973. S. 72-109.
Halkiewicz-Sojak, Grażyna. Wobec tajemnicy i prawdy. O Norwidowskich obrazach „całości”. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1998.
Inglot, Mieczysław. Cyprian Norwid. Warszawa: WSiP, 1991.
Jack, Ian. Keats and the Mirror of Art. Oxford: The Clarendon Press, 1967.
Kalinowska, Maria. Grecja romantyków. Studia nad obrazem Grecji w literaturze romantycznej. Toruń: Uniwersytet ikołaja Kopernika, 1994.
Kalinowska, Maria. Mowa i milczenie. Romantyczne antynomie samotności. Warszawa: PIW, 1989.
Królikiewicz, Grażyna. Terytorium ruin. Ruina jako obraz i temat romantyczny. Kraków: Universitas, 1993.
Łapiński, Zbigniew. Norwid. Kraków: Znak, 1971.
Markowski, Michał Paweł. „Ekphrasis. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza”. Pamiętnik Literacki 2 (1999). S. 228-236.
McLuhan, Marshall. Wybór tekstów. Red. E. McLuhan, F. Zingrone. Przeł. Ewa Różalska, Jacek M. Stokłosa. Poznań: Zysk i S-ka, 1995.
Melbechowska-Luty, Aleksandra. Sztukmistrz. Twórczość artystyczna i myśl o sztuce Cypriana Norwida. Warszawa: Neriton, 2001.
Rollins, Hyder Edward, red. The Letters of John Keats 1814-1821. Cambridge: Cambridge University Press, 1958.
Sławińska, Irena. „Kropla czasu w teatrze Norwida”. Cyprian Norwid w 150-lecie urodzin. Materiały konferencji naukowej 23-25 września 1971. Red. M. Żmigrodzka. Warszawa: PIW, 1973. S. 39-52.
Stefanowska, Zofia. „Norwidowski romantyzm”. Pamiętnik Literacki 4 (1968). S. 3-23.
Sudolski, Zbigniew. Norwid. Opowieść biograficzna. Warszawa: Ancher, 2003.
Szmydtowa, Zofia. W kręgu renesansu i romantyzmu. Studia porównawcze z literatury polskiej i obcej. Warszawa: PWN, 1979.
Szturc, Włodzimierz. Archeologia wyobraźni. Studia o Słowackim i Norwidzie. Kraków: Universitas, 2001.
Śliwiński, Marian. Norwid wobec antyczno-średniowiecznej tradycji uniwersalizmu europejskiego. Słupsk: WSP, 1992.
Tatarkiewicz, Władysław. Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN, 2006.
Vendler, Helen. The Odes of John Keats. Cambridge, Massachusetts and London: Belknap Press, 2003.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license