Abstract
The result of the analysis of folk types 461 and 930 (‘protected by fate’) is identification of their thematic-motivic intersections in the comparative framework of European and Asian literary tradition. At the same time, these intersections are valid inter-culturally. The research shows that an invariant semanteme of all studied myths, folk tales and legends is an unsuccessful attempt of a man of high social standing and power to kill his successor chosen by fate. The discussed ancient story motif also contains the famous Biblical motifs, such as the persecution of a child, heavenly omens and the fulfilment of prophecies.
Funding
VEGA 1/0426/17 Ikonizacja cierpienia i jego znaczenia w literackim
artystycznym i kulturowym obrazie I
References
Aarne, Antti. Der reiche Mann und sein Schwiegersohn. Hamina: FFC, 1916.
Aarne Antti, Thompson Stith. The Types of the Folktale. Helsinky: FFC, 1961.
Afanasjev, Alexandr Nikolajevič. Narodnye russkie skazki 2. Moskva: A. Semen, 1855.
Bolte Johannes, Polívka Georg. Anmerkungen zu den Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm. Leipzig: Dieterische Verlagsbuchhandlung Theodor Weicher, 1913.
Brüder Grimm. Kinder- und Hausmärchen. Band 1. Berlin: Realschulbuchhandlung, 1812.
Codex revúcky C, 1843–1844.
Cosquin, Emmanuel. La Légende du page desainte Elisabeth de Portugalet les nouveaux documents orientaux. Paris: Auxbureauxde la Revue, 1912.
Dobšinský, Pavol. Prostonárodnie slovenské povesti. Zošit 8. Turčiansky sv. Martin, 1883.
Dobšinský, Pavol. Slovenské národné povesti. Bratislava: Nestor, 1996.
Erben, Karel Jaromír. Máj. „Máj“, č. 4. Praha 1860.
Francisci-Rimavský, Ján. Slovenskje povesťi. Levoča: Jan Werthmüller a sin, 1845.
Gašparíková Viera, red. Slovenské ľudové rozprávky. T. 1. Bratislava: Veda, 2002.
Homéros. Ilias. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1986.
Horálek, Karel. Folklór a světová literatura. Praha: Academia, 1979.
Jeremias, Alfred. Izdubar – Nimrod. Eine Altbabylonische Heldensage. Leipzig: B. G. Teubner, 1891.
Kadečková, Helena. Příběh Amleta, prince jutského, jak jej ve své dánské kronice napsal Saxo Grammaticus. Praha: LEDA, 1996.
Kulda, Beneš Metod. Moravské národní pohádky a pověsti z okolí Rožnovského. Brno: Tiskem dědicův R. Rohrera, 1854.
Malý, Jakub Budislav. Báchorky a pověsti národní IV. Praha: Kober, 1876.
Martínková Jana, O zlatém vejci, Brahmovi a vesmírnych světech. Mýty starých Indů. Praha: Argo, 2010.
Němcová, Božena. Národní báchorky a pověsti. Praha: Tisk a sklad Jaroslava Pospíšila, 1846.
Němcová, Božena. Slovenské pohádky a pověsti II. Praha: Nákladem kněhkupectví Josefa Šálka, 1857.
Polívka, Jiří. Súpis slovenských rozprávok I – V. Turčiansky Sv. Martin: Kníhtlačiarsky účastinársky spolok, 1923-1931.
Schick, Joseph. Corpus Hamleticum. Berlin: Felber, 1912.
Škultéty August Horislav, Dobšinský Pavol. Slovenské povesti. Kniha prvá. Sväzok III. Banská Štiavnica: tlačom Františka Lorbera, 1859.
Tille, Václav. “Chráněnec osudu”. Národopisný věstník českoslovanský XII. Praha, 1918. S. 369–417.
Tille, Václav. Doplňky. “Chráněnec osudu”. Národopisný věstník českoslovanský XIII. Praha, 1919. S. 76–78.
Wenzig, Josef. Westslawischer Märchenschatz. Leipzig: C. B. Lorck, 1857.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license