IKONIZÁCIA STRÁDANIA V ORIENTÁLNOM ARCINARATÍVE (NA KOMPARATÍVNOM POZADÍ ZÁPADNÝCH PRAPRÍBEHOV)

Main Article Content

Ľubomír Plesník

Abstrakt

Niniejsze tematologicznie ukierunkowane badania oparte są na kolekcji hinduskich opowieści Vetala Panchavimshati z XI wieku, w sposób niekwestionowany porównywanych do europejskich archi-narracji (przede wszystkim do bajek). Badanie ma na celu stwierdzenie podobieństw i różnic w obrazowaniu tych strategii egzystencjonalnych, które gwarantują najbardziej zrozumiałe podejście do Bycia (Dasein) w świecie zikonizowanym, eo ipso w świecie fikcyjnym. Celem komparatywnej interpretacji jest definicja dwóch podstawowych archigramatyk, różniących się głównie w rozumieniu straty i zysku w świecie fikcyjnym.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
SŁOWACKI POSTFORMALIZM
Biogram autora

Ľubomír Plesník, Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra

Prof. PhDr., DrSc., pracownik Instytutu Komunikacji Literackiej i Artystycznej Uniwersytetu im. Konstantyna Filosofa w Nitrze. W latach 1993–2003 był kierownikiem tego Instytutu, obecnie kieruje Zakładem Badań Semiotycznych. W centrum jego zainteresowań naukowych znajdują się kwestie teorii literatury, metodologii i semiotyki kultury. Nawiązując do badań Františka Miko, stworzył koncepcję estetyki pragmatycznej, poetyki recepcyjnej i semiotyki egzystencjalnej, koncentrującą się na porównywaniu zachodnich i orientalnych episteme. Autor książek: Pragmatická estetika textu (1995), Estetika inakosti (1998), Estetika jednakosti (2001), Tezaurus estetických výrazových kvalít (2011).

Referencje

  1. Bongard-Levin G. M., Vetrogradova V. V., Kullanda S. V., red. Drevnjaja Indija. Moskva: Nauka, 1985.
  2. Bremond, Claude. „Logika narativních možností“. Znak, struktura, vyprávění. Red. P. Kyloušek. Prel. J. Fryčer et al. Brno: Host, 2002, S. 118-141.
  3. Čechová, Mariana. „Existenciálna gramatika v Oceáne príbehov“. Svoboda jazyka – jazyk svobody. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Red. R. Novák. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012, S. 227-234.
  4. Čechová, Mariana. „Rhizomatic Character of Transcultural and Transtemporal Mode of Literary Communication”. World Literature Studies 6 (2014). S. 111-127.
  5. Čechová, Mariana et al. Osnovné príbehové algoritmy v slovesnom umení (s intersemiotickými a interdisciplinárnymi presahmi). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2016.
  6. Čechová Mariana, Plesník Ľubomír. Tematické algoritmy a existenciálne stratégie v Oceáne príbehov. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2016.
  7. Démonovy povídky: zkazky indických vypravěčů. Prel. O. Friš. Praha: Argo, 2008.
  8. Doležel, Lubomír. Heterocosmica. Praha: Univerzita Karlova, 2003.
  9. Genette, Gérard. „Hranice vyprávění“. Znak, struktura, vyprávění. Red. P. Kyloušek. Prel. J. Fryčer et al. Brno: Host, 2002, S. 240-256.
  10. Heidegger, Martin: Bytí a čas. Prel. I. Chvatík et al. Praha: OIKOYMENH, 1996.
  11. Horálek, Karel. Folklór a světová literatura. Praha: Academia, 1979.
  12. Chatman, Seymour: Příběh a diskurs. Prel. M. Orálek. Brno: Host, 2008.
  13. Lévi-Strauss, Claude: Strukturální antropologie. Prel. J. Vacek. Praha: Argo, 2006.
  14. Liščák, Vladimír, red. Lexikon východní moudrosti. Prel. J. Filipinský et al. Olomouc – Praha: Votobia – Victoria Publishing, 1996.
  15. Litman A. D., Rybakov R. B., red. Religija i obščestvennaja žizň v Indii. Moskva: Nauka, 1983.
  16. Mathauser Zdeněk, red. Umění a skutečnost. Praha: Československý spisovatel, 1976.
  17. Miko, František. Analýza literárneho diela. Bratislava: Veda, 1987.
  18. Miko, František. Aspekty literárneho textu. Nitra: Pedagogická fakulta, 1989.
  19. Miko, František. Význam, jazyk, semióza. Nitra: Vysoká škola pedagogická, 1994.
  20. Müller Richard, Šidlák Pavel, red. Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia, 2012.
  21. Pertold, Otakar. „Zkazky indických vypravěčů, resp. Vysvětlivky“. Démonovy povídky: zkazky indických vypravěčů. Praha: Argo, 2008. S. 5-13.
  22. Popovič, Anton. Komunikačné projekty literárnej vedy. Nitra: Pedagogická fakulta, 1983.
  23. Plesník, Ľubomír. Estetika inakosti. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 1998.
  24. Plesník, Ľubomír. Estetika jednakosti. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2001.
  25. Plesník, Ľubomír. „Tezaurus estetických výrazových kvalít – epistemologické zázemie“. Civilizačno-kultúrne procesy v transformujúcej sa slovenskej spoločnosti. Red. Ľ. Plesník. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2006. S. 191-208.
  26. Plesník, Ľubomír et al. Tezaurus estetických výrazových kvalít. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2008.
  27. Plesník, Ľubomír. „Trojmocná inšpiratívnosť Zajacových genologických výskumov“. Slovenská literatúra 5 (2014). S. 345-355.
  28. Pokorný, Petr. Píseň o perle: tajné knihy starověkých gnostiků. Praha: Vyšehrad, 1998.
  29. Rudolph, Kurt. Gnóze: podstata a dějiny náboženského směru pozdní antiky. Prel. J. Gebelt. Praha: Vyšehrad, 2010.
  30. Tarasti, Eero. Existential Semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 2000.
  31. Todorov, Tzvetan. Poetika prózy. Prel. J. Pelán, L. Valentová. Praha: Triáda, 2000.
  32. Todorov, Tzvetan. „Kategorie literárního vyprávění“. Znak, struktura, vyprávění. Red. P. Kyloušek. Prel. J. Fryčer et al. Brno: Host, 2002. S. 142-179.
  33. Uther, Hans-Jörg. The Types of International Folktales. Helsinky: Academia Scientiarum Fennica, 2004.
  34. Všetička, František. Podoby prózy. Olomouc: Votobia, 1997.
  35. Zajac, Peter. Tvorivosť literatúry. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1990.