Abstract
Clemens Günther, NATION-FORMATION EX NEGATIVO – LITERARIZED COMMUNITIES
OF SUFFERING AFTER THE ECOCIDE. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV,
P. 95-110. ISSN 1733-165X. The article addresses the possibility of the cultural creation of national
identity in the former Soviet republics of Belarus and Kazakhstan which have been affected by ecological catastrophes (Chernobyl and the Aral Sea). In the beginning, it gives an overview on the shifting cultural responses to catastrophes in late Socialism before generally discussing the possibility of giving meaning to catastrophes. In its main analysis, it focuses on Svetlana Aleksievich’s Chernobyl Prayer and Abdizhamil Nurpeissov’s The dying lake and their respective means of giving meaning to time, space and social bonds which have been transformed through the ecocide.
References
Alexijewitsch, Swetlana. Tschernobyl. Eine Chronik der Zukunft. München/Berlin: Piper, 2007.
Anderson, Benedict. Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso, 1991.
Artwinska Anna, Tippner Anja: „Postkatastrophische Vergegenwärtigung – eine Positionsbestimmung“. Nach dem Holocaust. Medien postkatastrophischer Vergegenwärtigung in Deutschland und Polen. Artwinska Anna, Tippner Anja (Hg.). Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2017. S. 15-35.
Bahro, Gundula. Umwelt- und Tierschutz in der modernen russischen Literatur. Berlin: Berlin-Verl. Spitz, 1986.
Blanchot, Maurice. Die Schrift des Desasters. Genozid und Gedächtnis. München: Fink 2005.
Briese Olaf, Günther Timo. „Katastrophe. Terminologische Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft“. Archiv für Begriffsgeschichte 51 (2009). S. 155-195.
Cybriwsky, Roman. Along Ukraine‘s River: A Social and Environmental History of the Dnipro. Budapest/New York: CEU Press, 2018.
Feshbach, Murray. Ecocide in the USSR: Health and Nature Under Siege. New York: Basic Books, 1992.
Foucault, Michel. „Andere Räume“. Aisthesis. Wahrnehmung heute oder Perspektiven einer anderen Ästhetik. Karlheinz Barck (Hg.). Leipzig: Reclam, 1992. S. 34-46.
Gestwa, Klaus. Die Stalinschen Großbauten des Kommunismus. München: Oldenbourg, 2010.
Guldin, Rainer. Politische Landschaften. Zum Verhältnis von Raum und nationaler Identität. Bielefeld: Transcript, 2014.
Kouida, Artem. Melioration im Belarussischen Polesien. Die Modernisierung der sowjetischen Peripherie (1965-1991). Wiesbaden: Harrasowitz, 2019.
Kudaibergenova, Diana. Rewriting the Nation in Modern Kazakh Literature: Elites and Narratives. Lanham u.a.: Lexington Books, 2017.
Lotman, Jurij. Kultur und Explosion. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2010.
Nurpeissov, Abdižamil. Der sterbende See. München: Bertelsmann, 1989.
Obertreis, Julia. Imperial Desert Dream. Cotton Growing and Irrigation in Central Asia. 1860-1991, Göttingen: V&R, 2017.
Plokhy, Serhii. Chernobyl. History of a Tragedy, London: Penguin Books, 2019.
Raab, Daniel. All Shook Up. The Shifting Soviet Response to Catastrophes. 1917-1991. Montreal: McGill Univ. Press, 2017.
Rasputin, Valentin. Povesti: Proščanie s matëroj. Živi i pomni. Poslednij srok. Den‘gi dlja Marii. Moskva: Molodaja Gvardija, 1978.
Razuvalova, Anna. Pisateli-«derevenščiki». Literatura i konservativnaja ideologija 1970-ch godov. Moskva: NLO, 2015.
Schmid, Heiko. Metaphysische Maschinen: Technoimaginative Entwicklungen und ihre Geschichte in Kunst und Kultur. Bielefeld: Transcript, 2016.
Žižek, Slavoj. Auf verlorenem Posten. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2009.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license