Abstract
Alina Molisak, DYBBUK OR THE JEWISH (NON)PRESENCE IN UMAN. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV, P. 111-121. ISSN 1733-165X. In this article, I describe the functioning of memory and Jewish (non)presence within the space of contemporary Humań. In my analysis, I focus on both Krzysztof Kopczyński’s film “Dybbuk. A Tale of Wandering Souls” and the book by Kopczyński and Sajewich entitled “Dybbuk. A story about the world’s insignificance”. While at it, I analyze different formulas of memory and various kinds of identity articulations by both chasidic Jews as well as Ukrainians.
References
Anderson, Benedict. Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Przeł. Stefan Amsterdamski. Kraków: Znak, 1997.
Bendowska, Magdalena. „Taszlich”. Web. 16.05.2018. http://www.jhi.pl/psj/taszlich
Bojanowski, Michał. „Dybuki współczesnej Ukrainy”. Web. 10.05.2018. https://chidusz.com/dybuk-rzecz-o-wedrowce-dusz-krzysztof-kopczynski-anna-sajewicz-human-ukraina-chasydzi-braclaw/
Chasydzi bracławscy. Web. 12.05.2018. http://www.chasydyzm.lauder.lodz.pl/braclaw.htm
Doktór, Jan. Początki chasydyzmu polskiego. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2017.
Fijałkowski, Paweł. „Powstanie Chmielnickiego”. Web. 19.05.2018. http://www.jhi.pl/psj/Chmielnickiego_powstanie
Halbwachs, Maurice. Społeczne ramy pamięci. Przeł. Marcin Król. Warszawa: PWN, 2008.
Janion, Maria. Niesamowita Słowiańszczyzna. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2016.
Kopczyński Krzysztof, Reszka Paweł. „Ukraina w łupinie orzecha”. Web. 15.05.2018. https://www.tygodnikpowszechny.pl/ukraina-w-lupinie-orzecha-28367
Kopczyński Krzysztof, Sajewicz Anna. Dybuk. Opowieść o nieważności świata. Warszawa: Gazeta Agora,
Kuczerenko, Igor. „Ukraińskie multi-kulri, czyli żydowska wyspa w morzu bloków”. Web. 15.05.2018 https://www.eastbook.eu/2016/08/23/ukrainskie-multi-kulti-czyli-zydowska-wyspa-w-morzu-blokow/
Młynarczyk, Agnieszka. „Spotkanie z . Recenzja filmu Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz Krzysztofa Kopczynskiego”. Web. 16.05.2018 http://polishdocs.pl/pl/wywiady/2457/spotkanie_z_innym__recenzja_filmu_dybuk_rzecz_o_wedrowce_dusz_krzysztofa_kopczynskiego
Piwowar, Małgorzata. „Dusza Chasyda i Ukraińca”. Web. 15.05.2018. https://www.rp.pl/artykul/1204857-Dusza-chasyda-i-Ukrainca.html
Szwedowicz. Agata. „Reportaż Dybuk. Opowieść o nieważności świata z Nagrodą im. Beaty Pawlak”.
Web. 15.05.2018. https://dzieje.pl/ksiazki/reportaz-dybuk-opowiesc-o-niewaznosci-swiata-z-nagroda-
im-beaty-pawlak
Unterman, Alan. Encyklopedia tradycji i legend żydowskich. Przeł. Olga Zienkiewicz. Warszawa: KIW, 1998.
Zarębski, Konrad J. „Dybuki i inne duchy”. Web. 14.05.2018. http://wiez.com.pl/2017/08/06/dybuki-i-inne-duchy/
Žižek, Slavoj. Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną. Przeł. Janusz Margański. Warszawa: Aletheia, 2003.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license