Abstrakt
Współczesną węgierską pamięć zbiorową można opisać jako pole interpretacyjne kilku traumatycznych wydarzeń historycznych XX w. Artykuł ma na celu wskazanie ważnych tendencji w reprezentacji literackiej tych wydarzeń w nowym tysiącleciu. Na początku autor szkicuje konteksty społeczne i polityczne utworów literackich. Następnie przedstawia współczesną kulturę węgierską jako przeciwieństwo dwóch strategii pamięci, posługując się terminologią Michaela Rothberga – rywalizacyjnej i wielokierunkowej. Takie podejście do przeszłości wiąże się z różnymi implikacjami ideologicznymi, jak również kanonami literackimi. Wreszcie, wraz ze wskazaniem wybranych najnowszych powieści, autor pokazuje kilka sposobów reprezentacji wielokierunkowego podejścia do przeszłości w węgierskiej literackiej prozie nowego tysiąclecia.
Bibliografia
Alexander, Jeffrey C. Trauma. A Social Theory. Cambridge: Polity Press, 2012.
Apor, Péter. “An Epistemology of the Spectacle? Arcane Knowledge, Memory
and Evidence in the Budapest House of Terror.” Rethinking History 18 (2014): 328–344.
Boym, Svetlana. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2001.
Feischmidt, Margit. “Populáris emlékezetpolitikák és az újnacionalizmus: a Trianon- kultusz Magyarországon.” (Popular Memory Policies and the New Nationalism: the Cult of Trianon in Hungary.) Ed. Margit Feischmidt.. Nemzet a mindennapokban: az újnacionalizmus populáris kultúrája. Budapest: L’Harmattan, 2014. 51–81.
Horváth, Sándor. “Goodbye Historikerstreit, Hello Budapest City of Angels; The Debate about the Monument to the German Occupation.” Cultures of History Forum, https://doi.org/10.25626/0037. Accessed 4 December 2015.
Hutcheon, Linda. A Poetics of Postmodernism. History, Theory, Fiction. London and New York, Routledge, 1988.
Kovács, Éva. “Trianon, avagy a ‘traumatikus fordulat’ a magyar történetírásban.” (Trianon, or the ‘Traumatic Turn’ in Hungarian Historiography). Korall 59 (2015): 82–107.
Kulcsár Szabó, Ernő. A Magyar irodalom története 1945–1991. (The History of Hungarian Literature 1945–1991.) Budapest: Akadémiai, 1993.
Rothberg, Michael. Multidirectional Memory. Remembering the Holocaust in the Age of Decolonialization. Stanford, California: Stanford UP, 2009.
Royer, Clara. Imre Kertész: “L’histoire de mes morts.” Arles: Actes Sud, 2017.
Takáts, József. “Az inga visszaleng – Elbeszélő próza a kétezres években.” (The Pendulum Swings Back: Narratives After Millenium). Helikon 59 (2018): 336–347.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license