Abstract
The paper interprets a fictional biography of a French university professor bored with life. He tries the usual medicines: sex and other physical pleasures, debates with peers, and monastery solitude. No remedy seems to work. He fails to pay attention to one of his student lovers who chose commitment to a set of beliefs in Israel over pointless existence in Paris. The novel ends with political power in France passing on to the Muslim Brotherhood. The expected changes in social life follow. The professor allows himself to be carried on by the wave of decisions and beliefs provided by others. The paper argues that, in contrast to Mikhail Bulgakov’s thesis that “cowardice is the greatest sin,” Michel Houellebecq suggests that indolence is the source of our failures.
References
Amalrik, Andrei. Will the Soviet Union survive until 1984? New York: Harper & Row, 1970.
Camus, Albert. The Outsider. Trans. Sandra Smith. London: Penguin 2013.
Eliot, Thomas S. The Hollow Men: Poems 1909–1925. London: Faber & Faber, 1927. Gagnier, Regenia. “The Decadence of the West in Huysmans and Houellebecq:
Decadence in the Longue Durée.” English Literature in Transition 1880–1920 60.4 (2017): 419–430.
Gollner, Adam L. “What Houellebecq learned from Huysmans.” New Yorker. https://tinyurl.com/5xkjjnv5. Accessed 24 September 2024.
Gottfried, Paul. Houellebecq’s “Soumission”: Would Nietzsche Say Islam Can Redeem Europe? VDARE. https://tinyurl.com/4fu2smyw. Accessed 24 September 2024.
Houellebecq, Michel. Soumission. Paris: Flammarion, 2015.
Houellebecq, Michel. Submission. Trans. Lorin Stein. London: Heinemann, 2015.
Knausgaard, Karl Ove. Michel Houellebecq’s “Soumission.” New York Times. https://tinyurl.com/5x8wte8s. Accessed 24 September 2024.
Kundera, Milan. The Unbearable Lightness of Being. Trans. Michael Henry Heim. London: Faber & Faber, 1995.
Mickiewicz, Adam. “Dziady, cz. III.” Poezye, vol. 3. Kraków: Nakład Księgarni G. Gebethnera i Spółki, 1910.
Orwell, George. Nineteen Eighty-Four. London: Penguin Books, 1989.
Read, Betsy. Michel Houellebecq’s “Soumission” Becomes Instant No 1 in Germany. The Guardian. https://tinyurl.com/4936ery9. Accessed 6 August 2023.
Spengler, Oswald. The Decline of the West. Trans. Charles Francis Atkinson. New York: Alfred A. Knopf, 1962.
Zamyatin, Yevgeny. We. Trans. Bela Shayevich. New York: Ecco, 2021.
License
Copyright (c) 2024 Ewa Thompson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license