Abstract
The article draws on Ewa Thompson’s concept of Imperial Knowledge as developed in her seminal book on Russian Literature and Colonialism, and understood here as a system of narratives developed by imperial ideologues (including cultural activists) with two intertwined goals: to glorify the empire, its supposedly great, “universal” culture and “unique” historical role, and, on the other hand, to undermine and depreciate the cultures of subordinate nations, deprive them of any agency and visibility. The author argues that Thompson’s book, despite some minor flaws and inaccuracies, remains highly topical, and her critical approach to imperial tenets in the most prominent works of Russian literature paves a way for much-needed deconstruction of “imperial knowledge”, that heavily influenced the West and its (mis)perceptions of Russia and Russia’s colonies.
References
Bigg, Claire. Was Soviet Collapse Last Century’s Worst Geopolitical Catastrophe? Radio Free Europe/Radio Liberty. https://www.rferl.org/a/1058688.html. Accessed 24 September 2024.
Cassidy, Steven. [Untitled, review of Ewa Thompson’s book]. Slavic Review 60.4 (2001): 880–881. DOI: https://doi.org/10.2307/2697543
Kishkovsky, Sophia. “No one can interfere with our offensive”: Hermitage director Mikhail Piotrovsky compares Russian export of culture to country’s [military] “operation” in Ukraine. The Art Newspaper. https://tinyurl.com/w7uxhvhj. Accessed 24 September 2024.
Thompson, Ewa. Imperial Knowledge: Russian Literature and Colonialism. West¬port: CT and London: Greenwood, 2000.
License
Copyright (c) 2024 Mykola Riabchuk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license