Abstract
In the article, the author returns to Włodzimierz Odojewki’s "Oksana", first published twenty five years ago, and analyzes how it fits into the contemporary context of the Polish-Ukrainian dialogue. As Inga Iwasiów observes, the prosaic-designed model of encounter turns out to be interesting in the context of the running experience, when Poles and Ukrainians increasingly share space without special occasion while remaining dependent on the influences of memory politics. To draw comparisons, the author references a range of contemporary artistic expressions in the article, including theatrical, literary, and cinematic works.
References
Aporia 43 / Dekalog: lokalna wojna światowa, reż. Svitlana Oleshko, Łukasz Witt-Michałowski, Scena Prapremier InVitro, Lublin 2012.
Bakuła Bogusław (2012), Między wygnaniem a kolonizacją. O kilku odmianach polskiej powieści migracyjnej w XX wieku (na skromnym tle porównawczym), w: Narracje migracyjne w literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. Hanna Gosk, Universitas, Kraków, s. 161–191.
Błażejewski Tadeusz (2003), Podróżnicza Powieść Włodzimierza Odojewskiego, „Prace Polonistyczne”, nr 58, s. 271–280.
Cymerman Jarosław (2013), Kości nie śpiewają, „Teatr”, nr 1, http://tinyurl.com/57amdudn [dostęp: 6.12.2023].
Czyżak Agnieszka (2018), Smutek „Oksany” – o ostatniej powieści Włodzimierza Odojewskiego, w: Zabezpieczanie śladów. Wokół życia i twórczości Włodzimierza Odojewskiego, red. Alicja Przybyszewska, Dagmara Nowakowska, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań, s. 25–38.
Dąbrowski Mieczysław (2008), Kresy w perspektywie postkolonialnej, „Porównania”, nr 5, s. 91–111.
Dovzhok Tetiana (2013), Włodzimierza Odojewskiego zmierzch Kresów. Próba opisu postkolonialnego, w: Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy. Prace dedykowane profesor Swietłanie Musijenko, red. Anna Janicka, Grzegorz Kowalski, Łukasz Zabielski, Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” UwB: Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok, s. 659–705.
Dunin Kinga (2004), Czytając Polskę. Literatura polska po 1989 roku wobec dylematów nowoczesności, Wydawnictwo W.A.B. Warszawa.
Herrmann Marcin, oprac. (2018), Wołyń 1943 – pamięć przywracana, „Komunikat z badań”, nr 84/2018, https://tinyurl.com/4dfnfant [dostęp: 6.09.2023].
Kabačij Roman (2023), Ukrajinsʹka [teper] hruša z polʹsʹkoho sadu, http://tinyurl.com/3pm3rp7x [dostęp: 6.09.2023].
Lavrynovyč Lilija (2022), Kulemetyjvyšni Vitolʹda Šablovsʹkoho: reportaž jak pamjatʹ ipošuk, „Visnyk Žytomyrsʹkoho deržavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Fìlolohìčnì nauky”, nr 98, s. 46–56.
Lwów nie oddamy, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie 2018.
Iwasiów Inga (2018), Spotkanie polsko-ukraińskie. Lektura wznowiona „Oksany”, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 107–117. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.5.6
Oleksiienko Tetiana (2023), Lekcje życia, w: Proszę się nie denerwować, pani Oksanko! 1 i 101 dzień Ukraińców w Polsce, red. Ryszard Kupidura, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich WN UAM, Poznań, s. 99–108.
Lavsʹkyj Jaroslav (2018), Ironija. Istorija. Heopolityka. Polʹsʹko-ukrajinsʹki literaturni studiji, przeł. Irini Ševčenko, seria „Kyjivsʹki polonistyčnistudiji”, t. XXXIII, Kijów.
Odojewski Włodzimierz (1999), Oksana, Twój Styl, Warszawa.
Ostaszewski Robert (2000), Te i inne powroty. Zapiski na marginesach „Oksany” Włodzimierza Odojewskiego, „Teksty Drugie”, nr 5 (64), s. 135–146.
Popil Daryna (2023), Koniec jest początkiem, w: Proszę się nie denerwować, pani Oksanko! 1 i 101 dzień Ukraińców w Polsce, red. Ryszard Kupidura, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich WN UAM, Poznań, s. 145–186.
Portnov Andrìj (2013), Ìstorìï dlâ domašnʹogo vžitku. Eseï pro polʹsʹko-rosìjsʹko-ukraïnsʹkij trikutnik pam'âtì, Kritika, Kijów.
Rabizo-Birek Magdalena (2002), Między mitem a historią. Twórczość Włodzimierza Odojewskiego, Twój Styl, Warszawa.
Rabizo-Birek Magdalena (2007), Problematyka polsko-ukraińska w twórczości Włodzimierza Odojewskiego, w: Zbirnyk pracʹ, t. 3, Ternopilʹsʹkyj misʹkyj oseredok Naukovoho tovarystva imeni Ševčenka, Rada, Ternopilʹ, s. 343–368.
Rabizo-Birek Magdalena (2021), Dawny dobry Odojewski, „Twórczość”, nr 2, http://tinyurl.com/ydm6wzty [dostęp: 6.12.2023].
Rabizo-Birek Magdalena (2022), Ukraińscy emigranci w prozie i publicystyce Włodzimierza Odojewskiego, w: Ukraińska i polska literatura emigracyjna: paralele: studia i szkice, red. Anna Janicka, Joel Joseph Janicki, Violetta Wejs-Milewska, episteme, Lublin, s. 111–142.
Relacje polsko-ukraińskie w spektaklu Lwów nie oddamy, prowadzenie Tomasz Domagała, audycja radiowa z 24.11.2018, http://tinyurl.com/dpfhh3yc [dostęp: 6.12.2023].
Rigamonti Magdalena (2023), Wojna podziemnych armii czy ludobójstwo Polaków? Prof. Motyka i dr Wiatrowycz spierają się o Wołyń [wywiad], http://tinyurl.com/yzvmhd4v [dostęp: 6.12.2023].
Sheremet Olena (2017), Problematyka pam’iati v suchasnomu polskomu reportazhi (naprykladi Kulemetiv i vyshen Vitolda Shablovskoho), „Synopsys: tekst, kontekst, media”, nr 3/19, s. 28–38.
Skórczewski Dariusz (2012), Melancholia dyskursu kresoznawczego, „Porównania”, nr 11, s. 125–138. DOI: https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11180
Sobień-Górska Monika (2020), Ukrainki. Co myślą o Polakach, u których pracują?, Czerwone i Czarne, Warszawa.
Sad dziadka, reż. Karol Starnawski, Arkana, MaGiKa Film, TVP, Instytut Pileckiego, Gdyńskie Centrum Filmowe, 2023.
Siedlecka Joanna (2008), Kryptonim „Liryka”. Bezpieka wobec literatów, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Sukhomlynov Oleksij (2012), Etnokulʹturnyj dyskurs u literaturi polʹsʹko-ukrajinsʹkoho pohranyččja. XX stolittja, Landon XX–I, Donieck.
Svarka, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Polski w Bydgoszczy, 2015.
Weretiuk Oksana (1998), Wizja Ukrainy we współczesnej powieści polskiej i ukraińskiej (L. Buczkowski, A. Kuśniewicz, W. Odojewski, U. Samczuk, I. Wilde, R. Andrijaszyk), Wydawnictwo Instytutu Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki UW, Warszawa.
W.O.K, TVP2, wydanie 9.09.2012, http://tinyurl.com/5n8raase [dostęp: 6.12.2023].
License
Copyright (c) 2024 Ryszard Kupidura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license