Abstract
In this study, we examine the peculiarities of interpreting the image of Penelope in the novel For the Home Hearth by Ivan Franko, a luminary of Ukrainian literature, and in the novel Giga Barićeva by Milan Begović, one of the most famous Croatian modernists. The emancipation of women and the change in their role in society led to a modern interpretation of mythological characters: in the mirror of the new era and its values, their stories acquire new meanings and become indicators of the modern worldview and its challenges. The image of Odysseus’s faithful wife is one of them. Franko and Begović unambiguously emphasize the different interpretations of freedom regarding the behavior of men and women, and the acceptance of their inequality by society. A parallel reading of Ivan Franko’s and Begovic’s novels allows us to note typological parallels and authorial findings in the interpretation of the Penelope image, which can serve as interesting material for a study that will generalize the functioning of this image in European modernist literature.
References
Begović Milan (2018), Giga Barićeva, https://www.hrlektire.com/wp-content/uploads/2018/10/begovic_giga_bariceva.pdf, [dostęp: 1.10.2023].
Bošnjak Marija (2009), Giga Barićeva, moderna Penelopa s revolverom u ruci, „Autsajderski fragmenti“, nr.1(2), s. 186-199.
Čale Feldman Lada (2015), Na ratištu spolova. Bez trećega u romanu, „Dani Hvarskoga kazališta“, nr. 1, s. 199-227.
Franko Iwan (1979), Dla ogniska domowego, w: tenże Zibrannia tvoriw u 50 t., t.19, Naukova dumka, Kyjiw, s.353-485.
Glinianowicz Katarzyna (2015), Z cienia polskości: Ukraińska proza galicyjska przełomu XIX i XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Janicka Anna (2017), Iwan Franko i nowoczesność. Spojrzenie z polskiej perspektywy, „Kyjivs’ki polonistychni studii“, t. XXIX, s. 40-48.
Lyszak Halyna (2014), Strukturno-semantyczni osoblywosti personażnogo maskuwannia u powisti Iwana Franka Dla domaszniogo ognyshcha, „Spheres of culture“, vol. VII, s. 210–218.
Milanko Andrea (2011), Sjećanje na Gigu, pamćenje otpora, „Nova Croatica“, nr. 5, s. 165-182.
Nachlik Jewhen (2022), Pro szczo ne pryjniato goworyty, ale pro szczo pysaly Iwan Franko i Gabriela Zapolska (skandalni powisti Dla ogniska domowego і O czym się nie mówi),“Kyjwivs’ki polonistyczni studii“, t. ХХХУІІІ, s. 201-240.
Nachlik Jewhen (2019), Virażi Frankowogo duchu: Switogliad. Ideologija. Literatura, Naukowa dumka, Kyjiw.
Nowacki Albert (2017), «Dla ogniska domowego» – powieść kryminalna w twórczym dorobku Iwana Franki, „Кyjivs’ki polonistychni studiі“, t. ХХІХ , s. 93–101.
Pavličić Pavao (2015), Vrijeme u Gigi Barićevoj, „Dani Hvarskog kazališta“, nr.1, s. 167-198.
Senker Boris (1985), Begovićev scenski svijet, HDKKT, Zagreb.
Shmega Kateryna (2022), Dyskurs maskulinnosti u prozi Iwana Franka, Naukova dumka, Kyjiw.
Szczurat Wasyl (1956), Frankiw sposib tworennia, w: Franko u spogadach suczasnykiv, L’viv.
Szymonik Danuta (2007), Iwana Franki polskojęzyczna powieść Dla ogniska domowego. Problemy poetyki gatunku , „Frankoznavchi studii“, nr. 4, s. 466–471.
Todczuk Natalia (2002), Roman Iwana Franka Dla domasznjogo ognyshcha: prostir i czas, b.v., L`viv.
License
Copyright (c) 2024 Ałła Tatarenko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license