Abstract
In 2022, the Pritzker Prize jury recognized the work and activities of architect Francis Kéré, pointing out its responsible and sustainable nature, use of local materials, and exhibited vernacular knowledge. In a similar vein, the theme of the 18th Architecture Biennale was “Laboratory of the Future.” It was pointed out that it is African architecture that excels in conditions of scarcity and climate crisis, and that in this sense it is experimental. Because future is already happening in Africa. These two examples serve as a starting point for showing that the world of global and mainstream architecture has a clear interest in restrained, sustainable, local architecture. Meanwhile, in Saudi Arabia, The Line is being built—a hyper-modern, futuristic linear megacity that disregards climatic, industrial, as well as cultural and social contexts. This work juxtaposes two visions of cities of the future and—from the perspective of cultural urban studies—analyzes the way the city is understood, deconstructing its futuristic character and confronting it with the growing criticism of civilizationally and technologically advanced architecture and urbanism, which is seeing increasing issues with eliminating the irrational solutions and building techniques it itself produces (discourse surrounding the smart city, the zero-carbon city, the myth of clean energy sources). Using Tim Ingold’s proposals, The Line is analyzed in the context of inhabitation rather than building, process rather than product. It is juxtaposed with architecture that was meant to be communal as opposed to individualized—fitting buildings into their natural surroundings as opposed to starchitecture that disregards landscape, social and cultural contexts. One wonders if The Line’s design takes into account practical urban issues and their human dimension or whether it is solely focused on style, spectacular form, generating profits, and reproducing social inequality. The city of The Line thus is found to be a non-place (Marc Augé).
References
Architecture and Design Commission (2022), King Salman Charter for Architecture and Urbanism, https://tinyurl.com/yvd8d9za [dostęp: 10.12.2024]
Augé Marc (2010), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. Roman Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Baudrillard Jean (1998), Ameryka, przeł. Renata Lis, Wydawnictwo Sic, Warszawa.
Baudrillarad Jean (1998a), Precesja symulakrów, przeł. Tadeusz Komendant, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.
Bhoot Mrinmayee (2024), Historian and Curator Samia Henni on Staging Acts of ‘Performing Colonial Toxicity’, „StirWorld”, 05.06.2024, https://tinyurl.com/3ffe863t [dostęp: 10.12.2024]
Davis Mike (2009), Planeta slumsów, przeł. Katarzyna Bielińska, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Depani Alpa (2023), Venice’s NEOM Exhibition is an Ageing Starchitect Fantasia, „Architects’ Journal”, 01.06.2023, https://tinyurl.com/5n6zxb8w [dostęp: 10.12.2024]
Diébédo Francis Kéré Receives the 2022 Pritzker Architecture Prize (2022), https://tinyurl.com/yc3wmebe [dostęp: 10.12.2024]
Florian Maria-Kristina (2023), NEOM Showcases Its Designs for the Line at the 2023 Venice Architecture Biennale, „ArchDaily”, 03.07.2023, https://tinyurl.com/32zk669x [dostęp: 10.12.2024]
Hanni Samia (2022), Againt the Regimes of Eempiness, w: taż, Desert are not empty, Columbia University Press, New York.
Hickel Jason (2019), The Limits of Clean Energy, „Foreign Policy”, 06.09.2019, https://tinyurl.com/mr3e589x [dostęp: 10.12.2024]
Hickel Jason (2022), Mniej znaczy lepiej. O tym, jak odejście od wzrostu gospodarczego ocali świat, przeł. Jerzy Paweł Listwan, Wydawnictwo Karakter, Kraków.
Hollands Robert G. (2008), Will the Real Smart City Please Stand up?, „City”, nr 12:3, s. 303–320. DOI: https://doi.org/10.1080/13604810802479126
Ingold Tim (2014), Punkt, którym jesteśmy, zawiera też ruch naszych myśli. Rozmowa z Timem Ingoldem. Rozmawiają Katarzyna Wala, Magdalena Zych, „Autoportret”, nr 2 (45), https://tinyurl.com/772pw8t3 [dostęp: 10.12.2024]
Ingold Tim (2018), Splatając otwarty świat. Architektura. Antropologia. Design, wybór i opracowanie Ewa Klekot, Instytut Architektury, Kraków.
Jameson Fredric (2011), Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe, przeł. Maciej Płaza, Małgorzata Frankiewicz, Andrzej Miszk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Jeyifous Olalekan (2023), ACE/AAP Desciription, https://tinyurl.com/yw33w3mc [dostęp: 10.12.2024]
Kępiński Kacper (2023), Neom. Architekrutra wznoszona kosztem ludzkiego życia, „Architektura i Biznes A&B”, 06.02.2023, https://tinyurl.com/3fd3y6ab [dostęp: 10.12.2024]
Krier Leon (2011), Architektura wspólnoty, przeł. Piotr Choynowski, Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk.
Le Corbusier (2011), Urbanistyka, przeł. Tomasz Swoboda, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa.
Levitas Ruth (2013), Utopia as Method. The Imaginary Reconstitution of Society, Palgrave, MacMillan, New York.
Lokko Lesley (2023), Announces Theme For Venice Architecture Biennale 2023 As ‘The Laboratory Of The Future’, https://tinyurl.com/29msk535 [dostęp: 10.12.2024]
Lose Stanisław (2015), Ku urbanologii. Didaskalia architektury i urbanistyki, Wydawnictwo Unpubleashed, Wrocław.
Marvin Simin, Luque-Ayala Andrés, McFarlane Colin, red. (2015), Smart Urbanism. Utopian vision or false dawn?, Routledge, London. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315730554
Matysek-Imielińska Magdalena (2019), Splatając otwarty świat/ Doświadczając miejskich utopii. Teoretyczne założenia eksperymentów miejskich w duchu Tima Ingolda, „Kultura Współczesna”, nr 3 (106), s. 14–25.
McGuirk Justin (2014), Radykalne miasta. Przez Amerykę Łacińską w poszukiwaniu nowej architektury, przeł. Marcin Wawrzyńczak, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
Miessen Markus (2016), Koszmar partycypacji. Niezależna praktyka, przeł. Michał Choptiany, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.
Nawratek Krzysztof (2008), Miasto jako idea polityczna, Korporacja Ha!art, Kraków.
Nowak Andrzej W. (2016), Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych, IBL, PAN, Warszawa.
Paszkowska-Kaczmarek Natalia E. (2021), The Line – The Saudi-Arabian Linear City Concept as the Prototype of Future Cities, „Architecturae et Arbitus”, vol. 13 (2), nr 48, s. 33–46.
Pomieciński Adam (2016), Radykalne miasta. Ruch anarchistyczny jako ruch miejskiego protestu, „Journal of Urban Ethnology”, nr 14, s. 29–41.
Ptak Anna (2018), Wszechświat mówi do nas językiem architektury, w: Amplifikacja natury. Wyobraźnia planetarna architektury w epoce antropocenu, red. Anna Ptak, Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.
Salman bin Mohammed (2022), Announces Designs for The Line, The City of The Future in Neom, 25.07.2022, https://tinyurl.com/4dxpykas [dostęp: 10.12.2024]
Saudi Arabia: UN Experts Alarmed by Imminent Executions Linked to NEOM Project (2023), https://tinyurl.com/4ppxkf5b [dostęp: 10.12.2024]
Sikora Adam (1982), Prorocy szczęśliwych światów, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Stengers Isabelle (2015), In Catastrophic Times. Resisting the Coming Barbarism, przeł. Andrew Goffey, Open Humaniteies Press.
Sweet Rod (2023), Trapped in a Very Disturbing Situation: Scientist Urges Halt to Saudi Arabia’s The Line, „Global Construction Review”, 15.08.2023, https://tinyurl.com/bdsnpv46 [dostęp: 10.12.2024]
The Awards of The Biennale Architettura (2023), 20.05.2023, https://tinyurl.com/mrc69y7c [dostęp: 10.12.2024]
The Growing Role of Minerals and Metals for a Low Carbon Future (2017), https://tinyurl.com/ysztcs5s [dostęp: 10.12.2024]
Tropical Modernism: Architecture and Power in West Africa (2023), https://tinyurl.com/5sbnsp44 [dostęp: 10.12.2024]
Van Wolputte Steven, Cassiman Ann, De Boeck Filip (2022), CityLabs: Making Cities, Making Futures, w: African Futeres, red. Clemens Greiner, Steven Van Wolputte, Filip De Boeck, Brill, Leiden. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004471641_023
Wallerstein Immanuel (2008), Utopistyka. Alternatywy historyczne dla XXI wieku, przeł. Iwo Czyż, Bractwo Trojka, Poznań.
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Matysek-Imielińska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license