Abstract
The article is devoted to the reflection of the theme of freedom in contemporary Belarusian poetry based on the material of the unique project “Radio Svaboda” Poem for Freedom. Every day during 2001, a new author’s “poem for freedom” was broadcast on Radio Svaboda, and in 2002, all 365 poems were published as a separate book. The anthology Poem for Freedom reflects the collective perception of freedom in Belarusian society at the beginning of the new millennium. If in the poems of older poets, both professional writers and amateurs, freedom is unequivocally associated with the state independence of Belarus from Russia, with the liberation of Belarusian society from the political dictatorship of Alexander Lukashenko, then in the texts of younger Belarusian poets, as well as in the work of their peers from democratic countries Europe, the problems of individual freedom, responsibility for freedom in the post-industrial society are more clearly raised. At the same time, the anthology Poem for Freedom reflects important trends in the development of Belarusian poetry in the late 20th and early 21st centuries: 1) politicization and ideologising of poetry, turning it into poetic journalism (in the works of older authors), 2) de-ideologizing the artistic text, saturating it with postmodern irony, transforming text in performance (in the works of younger authors)
References
Aksak Valâncìna, red. (2002), Verš na svabodu, Radyë Svabodnaâ Èǔropa/Radyë Svaboda.
Belʹskì Alesʹ (2000), Sučasnaâ lìtaratura Belarusì, Aversèv, Mińsk.
Belʹskì Alesʹ (2003), Paèzìâ, w: Gìstoryâ belaruskaj lìtaratury XX stagoddzâ, t. 4, cz. 2, red. Uladzìmìr Gnìlamëdaǔ, Scâpan Laǔšuk, Belaruskaâ navuka, Mińsk, s. 39–87.
Belʹskì Alesʹ (2014), Paèzìâ, w: Gìstoryâ belaruskaj lìtaratury XX stagoddzâ, t. 4, cz. 3, red. Uladzìmìr Gnìlamëdaǔ, Scâpan Laǔšuk, Belaruskaâ navuka, Mińsk, s. 36–87.
Kavalëǔ Sârgej (2020), „Tèatr adnago paèta”. Paètyčnyâ manalogì Anatolâ Sysa, „Slavia Orientalis”, t. 69, nr 3, s. 515–529.
Kavalëǔ Sârgej (2023), Apostal nonkanfarmìzmu: dysìdènckì peryâd tvorčascì Zʹnìča (Alega Bembelâ), „Slavia Orientalis”, nr 1, s. 75–90.
Kìslìcyna Ganna (2006), Novaâ lìtaraturnaâ sìtuacyâ: zmena kulʹturnaj paradygmy, Vydavec Logvìnaǔ, Mińsk.
Kìslìcyna Ganna (2015), Kulʹturny gradyent. Ìdèì, manìfesty, kìrunkì belaruskaj lìtaratury na mâžy XX–XXI stagoddzâǔ, Prava ì èkanomìka, Mińsk.
Makmìlìn Arnolʹd (2016), Runʹ. Maladyâ belaruskìâ paèty pačatku XXI stagoddzâ, Knìgazbor, Mińsk.
Malʹdzìs Adam i in., red. (1993), Antalogìâ belaruskaj paèzìì, t. 1–3, Mastackaâ lìtaratura, Mińsk.
Rich Vera, przeł. (2004), Poems on Liberty: Reflections for Belarus, Radio Free Europe/Radio.
Ruseckaâ Natallâ (2021), #EVAlûcyâ belaruskaj pratèstnaj paèzìì, „Studia Białorutenistyczne”, t. 15, s. 225–243. DOI: https://doi.org/10.17951/sb.2021.15.225-243
Savìk Lidia i in., red. (2008), Rasstralânaâ lìtaratura. Tvory belaruskìh pìsʹmennìkaǔ, zagublenyh karnymì organamì balʹšavìckaj ulady, Knìgazbor, Mińsk.
Sys Anatolʹ (1989), Pan les. Veršy, Mastackaâ lìtaratura, Mińsk.
Verš na svabodu. Aglâd daslanyh tvoraǔ (2021), https://tinyurl.com/4tcwu7f5 [dostęp: 10.08.2023].
Verš na svabodu (2022), Aǔdyëversìâ. https://tinyurl.com/3m6ay9h3 [dostęp: 05.08.2023].
Veršy z-za krataǔ (2022), https://viersy.online/ [dostęp: 12.08.2023].
License
Copyright (c) 2024 Siergiej Kowalow

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license