Abstrakt
W pierwszej części artykułu autorka prezentuje kilka kluczowych wydarzeń w obrębie węgierskiej kultury i polityki, mających związek z sytuacją Żydów po przełomie w 1989 roku. Przedmiotem rozważań jest nowela pt. Podanie Mihálya Kornisa z tomu Végre élsz (Nareszcie żyjesz). Pisarz należy do grupy aktywnych twórców żydowskich, ktorzy stworzyli kanon literatury węgierskiej. Kornis, świadomy sytuacji i kondycji pisarstwa poświęconego sytuacji Żydów i ich historii na Węgrzech, łamie gatunkowe i estetyczne tabu – tworzy ironiczną nowelę, przełamującą stereotyp pisania o Shoah. Dzięki konceptowi detabuizacji udaje mu się stworzyć unikatowe, oryginalne świadectwo żydowskiego losu.
Reference
Komoróczy Géza, A zsidók története Magyarországon. Pozsony 2012.
Szamuely Tibor válogatott cikkei: 1908–1915. Budapest 1969.
Összegyűjtött írások és beszédek. Budapest 1975.
Kertész Imre, Mentés másként. Feljegyzések 2001–2003. Budapest 2011, s. 5.
Istóczy Győző országgyűlési beszédei, indítványai és törvényjavaslatai 1872–1896. Budapest 1904.
A Magyar Antiszemita Párt megsemmisítése s ennek következményei. Budapest 1906.
Istóczy Győző országgyűlési beszéde a zsidókérdésről. Budapest 1942.
Gyurgyák János, w: Idem, Zsidőkérdés Magyarországon. Politikai eszmetörténet. Budapeszt 2001, s. 600.
Bibó István, Zsidókérdés Magyarországon 1944 után. W: Válogatott tanulmányok. Budapest 1986.
Bibó István, Eseje polityczne. Przełożył, opracował i wstępem opatrzył J. Snopek. Kraków, Universitas 2012.
Szabó Győri Róbert, A kommunizmus és a zsidóság az 1945 utáni Magyarországon. Budapest 2009, s. 340–356.
Ungvári Tamás, Ahasverus és Shylock. A „zsidókérdés” Magyarországon. Budapest 1999.
Kertész Imre, Dossier K. Przeł. E. Sobolewska. Warszawa, W.A.B. 2008, s. 97.
Kőbányai János, A Holokauszt mint narratíva. W: A magyar-zsidó irodalom története. Kivirágzás és kiszántás. Budapest 2012, s. 261.
Kőbányai János, Holokauszt mint elbeszélés. A hazugság helye. Budapest 2005.
Kőbányai János, Az apokalipszis képköltője. Imre Ámos. Budapest 2005.
Czapliński Przemysław, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, „Teksty Drugie” 2004, nr 5, s. 15.
Easthope Anthony, Holocaust i niemożność przedstawienia, „Res Publica Nowa” 1997, nr 11.
Rykner Arnaud, Holocaust – nikczemność (nie)przedstawiana. Przeł. B. Forsztęga, „Dialog” 2001, nr 7.
Janion Maria, Nie wiem. W: Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji. Warszawa, W.A.B. 2001, s. 397.
Németh Gábor , Zsidó vagy? Pozsony 2004.
Szántó Gábor T., Lágermikulás. Elbeszélesek. Budapest 2004.
Schein Gábor, Lázár. Pécs 2004.
Heller Ágnes, Zsidótalanítás a magyar zsidó irodalomban. W: Pikareszk Auschwitz árnyékában. Budapest 2003, s. 12–13.
„Az író nem tűr tovább: A kultúra hirtelen elhalgat”. Interjú Kornis Mihállyal. „168 Óra” 1992.06.02, s. 8–9.
Kornis Mihály, Kérvény. W: Végre élsz. Budapest 2006, s. 225.
Kornis Mihály, Podanie. Przeł. K. Piotrowiak-Junkiert. W: http://www.jozsefattilakor.hu/index.php?submenu=rendezvenyek&id=1064&details=1&cat=4 (data dostępu: 17.09.2013).
Głowiński Michał, Ironia jako akt komunikacyjny. W: Ironia. Red. M. Głowiński. Gdańsk, słowo/ obraz terytoria 2002, s. 9.
Pályi András, Kornis Mihály. Végre élsz. „Jelenkor” 1981, nr 12, s. 1151–1152.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license