Abstrakt
Artykuł zawiera rozpoznania poświęcone poezji Justyny Bargielskiej, a w szczególności zbiorowi wierszy wydanemu w roku 2019, zatytułowanemu Dziecko z darów. Ważnym kontekstem prowadzonych rozważań pozostaje posthumanizm, pojmowany jako otwarty zbiór rozmaitych projektów badawczych połączonych
nieantropocentryczną perspektywą oglądu zjawisk. W poezji Bargielskiej nowym sposobom pokazywania zwierząt oraz ich relacji z ludźmi towarzyszą wizje nadchodzącej globalnej katastrofy i końca ludzkości.
Reference
Abramowska Janina (2010), Pisarze w zwierzyńcu, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Barcz Anna (2016), Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.
Bargielska Justyna (2013), Szybko przez wszystko. Trzy zbiory wierszy „Dating sessions”, „China shipping” i „Dwa fiaty”, Biuro Literackie, Wrocław.
Bargielska Justyna (2019), Dziecko z darów, Wolno, Lusowo.
Braidotti Rosi (2014), Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, PWN, Warszawa.
Czyżak Agnieszka (2014), Przeciw śmierci. Liryka Justyny Bargielskiej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 5, s. 331–340.
Domańska Ewa (2013), Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1/2, s. 13–32.
Glosowitz Monika (2019), Maszynerie afektywne. Literackie strategie emancypacji w najnowszej polskiej poezji kobiet, Wydawnictwo IBL, Warszawa.
Jarzyna Anita (2019), Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Jarzyna Anita, Justyna Bargielska, w: Polska Poezja Współczesna. Przewodnik Encyklopedyczny, https://tinyurl.com/2r65akex [dostęp: 15.12.2020].
Lipszyc Adam (2013), Peep show. Lamentacje Justyny Bargielskiej, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 48–66.
Nawarecki Aleksander (2015), Zoofilologia pod auspicjami augurów, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. Anna Barcz, Dorota Łagodzka, Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 149–169.
Śliwiński Piotr (2020), Fermentacja kanonów, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 138–155.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license