Uchodźcze utopie we współczesnej literaturze światowej i Drzwi na Zachód Mohsina Hamida
Journal cover , volume 38, no. 2, year 2025
PDF (Język Polski)

Klíčová slova

literatura uchodźcza
literatura migracyjna
Mohsin Hamid
utopia

Jak citovat

Czernik, J. (2025). Uchodźcze utopie we współczesnej literaturze światowej i Drzwi na Zachód Mohsina Hamida. Porównania, 38(2), 417–431. https://doi.org/10.14746/por.2025.2.22

Abstrakt

Doświadczenie uchodźstwa w XXI wieku zdecydowanie częściej od pozytywnych budzi skojarzenia negatywne. Kolejne wydarzenia zmuszające do porzucenia ziem ojczystych przez olbrzymie rzesze ludzkie przynoszą medialne obrazy i kulturowe reprezentacje bezdomności, biedy, tułactwa, chorób i śmierci, które kształtują społeczne postrzeganie współczesnych procesów migracyjnych. Wobec niedostatecznej reakcji polityków na problemy związane ze współczesną sytuacją uchodźców, organizacje pomocowe sięgają po środki wyrazu artystycznego, które mają wzmacniać przekaz kampanii świadomościowych, pobudzających do niesienia pomocy i wywierania nacisku na władze polityczne. Inna koncepcja zakłada, że w celu przezwyciężenia niechęci społeczeństw zachodnich względem uchodźców, warto pokazywać sytuację uchodźstwa także jako szansę na nowe życie w nowym miejscu. Na kanwie takich przekonań po roku 2015 ukazał się szereg tekstów, w tym tekstów literackich, sięgających po dobrze zakorzeniony w literaturze schemat historii migranta kończącej się sukcesem i będącej szansą na nowe życie, a nie tylko ucieczką przed tym starym. W niniejszym artykule problematyka ta została przeanalizowana przede wszystkim w oparciu o powieść Mohsina Hamida Drzwi na Zachód (Exit West, wyd. oryg. 2017).

https://doi.org/10.14746/por.2025.2.22
PDF (Język Polski)

Reference

Hamid Mohsin (2007), You Know the Best Thing About Having a British Passport? It Saves You So Much Queueing, https://tinyurl.com/72wv79xu [dostęp: 23.10.2024].

Hamid Mohsin (2018), Drzwi na Zachód, przeł. Witold Kurylak, Sonia Draga, Katowice.

Rushdie Salman (1991), Imaginary Homelands. Essays and Criticism 1981–1991, Penguin Books, Granta, London.

Rushdie Salman (2013), Szatańskie wersety, przeł. Jerzy Kozłowski, Rebis, Poznań.

Abdelhady Ibrahim (dostęp 2025), The Most Important Thing | Brian Sokol, https://tinyurl.com/bd4xs756 [dostęp: 17.12.2024].

Apter Emily (2013), Against World Literature. On the Politics of Untranslatability, Verso, London–New York.

Bakara Hadji (2020), Introduction. Refugee Literatures, „Journal of Narrative Theory”, nr 3, s. 289–296. DOI: https://doi.org/10.1353/jnt.2020.0016

Bilal Mushtaq (2020), Reading Mohsin Hamid’s „Exit West” as a World Novel, „Journal of World Literature”, nr 5, s. 410–427. DOI: https://doi.org/10.1163/24056480-00503006

Bilczewski Tomasz, Hejmej Andrzej, Rajewska Ewa, red. (2022a), Archiwa dyscypliny. Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Bilczewski Tomasz, Hejmej Andrzej, Rajewska Ewa, red. (2022b), Literatura światowa i przekład. Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od szkoły amerykańskiej do biohumanistyki, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Carter Josephine (2021), How Far Are We Prepared to Go? Mohsin Hamid’s „Exit West” and the Refuge Crisis, „Textual Practice”, nr 4, s. 619–638. DOI: https://doi.org/10.1080/0950236X.2020.1745877

Casanova Pascale (2017), Światowa republika literatury, przeł. Anna Turczyn, Elżbieta Gałuszka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Dąbrowski Mieczysław (2016), Tekst międzykulturowy. O przemianach literatury emigracyjnej, Elipsa, Warszawa.

Damrosch David (2020), Comparing the Literatures. Literary Studies in a Global Age, Princeton University Press, Princeton. DOI: https://doi.org/10.23943/princeton/9780691134994.001.0001

Dobrogoszcz Tomasz (2016), Przeciw stereotypom: mimikra a hybrydyczność. Współczesna proza polska na tropie tożsamości polskich migrantów w Wielkiej Brytanii, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 42–59. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.3.3

Figueira Dorothy M. (2016), „Salut au Monde”. Jak literatura światowa wyobraża sobie świat, przeł. Jakub Czernik, „Ruch Literacki”, nr 3, s. 285–297.

Frank Søren (2008), Migration and Literature. Günter Grass, Milan Kundera, Salman Rushdie, and Jan Kjærstad, Palgrave Macmillan, Basingstoke. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230615472_5

Gallien Claire (2018), „Refugee Literature”. What Postcolonial Theory Has to Say, „Journal of Postcolonial Writing”, nr 6, s. 721–726. DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2018.1555206

Gilbert Sophie (2017), „Exit West” and the Edge of Dystopia, https://tinyurl.com/3r75frxw [dostęp: 12.01.2025].

Goyal Yogita (2020), „We are All Migrants”. The Refugee Novel and the Claims of Universalism, „MFS. Modern Fiction Studies”, nr 2, s. 239–259. DOI: https://doi.org/10.1353/mfs.2020.0019

Hayden Bridget (2006), What’s in a Name? The Nature of the Individual in Refugee Studies, „Journal of Refugee Studies”, nr 4, s. 471–487. DOI: https://doi.org/10.1093/refuge/fel021

Kabo Raphael (2023), Utopia Beyond Capitalism in Contemporary Literature. A Commons Poetics, Bloomsbury Academic, London. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350288584

Lagji Amanda (2019), Waiting in Motion. Mapping Postcolonial Fiction, New Mobilities, and Migration through Mohsin Hamid’s „Exit West”, „Mobilities”, nr 2, s. 218–232. DOI: https://doi.org/10.1080/17450101.2018.1533684

Ligęza Wojciech (1998), Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.

Lojo-Rodríguez Laura, Pereira-Ares Noemí (2024), Introduction. Border Politics and Refugee Narratives in Contemporary Literature, „Humanities” nr 13. DOI: https://doi.org/10.3390/h13030074

Mroczkowska-Brand Katarzyna (2009), Przeczucia innego porządku. Mapa realizmu magicznego w literaturze światowej XX i XXI wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Nasiłowska Anna (2016), Emigracja i migracja, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 7–10. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.3.1

Olumofin Olasubomi (2025), Rewriting the Nation. Mobility, Technological Panopticism, and Identity in Mohsin Hamid’s „Exit West”, „Journal of Postcolonial Writing”, nr 3, s. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2024.2435972

Pérez Zapata Beatriz (2021), Transience and Waiting in Mohsin Hamid’s „Exit West”, „The European Legacy”, nr 7–8, s. 764–774. DOI: https://doi.org/10.1080/10848770.2021.1969717

Perfect Michael (2019), „Black Holes in the Fabric of the Nation”. Refugees in Mohsin Hamid’s „Exit West”, „Journal for Cultural Research”, nr 2, s. 187–201. DOI: https://doi.org/10.1080/14797585.2019.1665896

Rask Knudsen Eva, Rahbek Ulla (2021), Radical Hopefulness in Mohsin Hamid’s Map of the World: A Reading of „Exit West” (2017), „Journal of Postcolonial Writing”, nr 4, s. 442–454. DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2021.1889641

Sadaf Shazia (2020), „We Are All Migrants Through Time”. History and Geography in Mohsin Hamid’s „Exit West”, „Journal of Postcolonial Writing”, nr 5, s. 636–647. DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2020.1820667

Siewior Kinga (2018), Wielkie poruszenie. Pojałtańskie narracje migracyjne w kulturze polskiej, IBL, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.4493

Ślósarska Joanna (2016), Autonarracja jako strategia negocjowania tożsamości w tekstach polskich migrantów przebywających w Wielkiej Brytanii i Irlandii po roku 2004, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 273–287. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.3.15

Spear Charlotte (2024), Refugee Fiction as World-Literature. Rethinking Registration in the Contemporary Refugee Novel, „Journal of Postcolonial Writing”, nr 1, s. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2023.2294340

Tally Robert T., Jr. (2013), Utopia in the Age of Globalization. Space, Representation, and DOI: https://doi.org/10.1057/9780230391901

the World-System, Palgrave Macmillan, New York.

Tosi Valerie (2024), Inhabiting a Chaos-World. Refugee Transnational Identities in Mohsin Hamid’s „Exit West” (2017), „Il Tolomeo”, nr 26, s. 59–76. DOI: https://doi.org/10.30687/Tol/2499-5975/2024/01/004

UNHCR (2016), What They Took with Them, https://www.unhcr.org/uk/what-they-took-them [dostęp: 17.12.2024].

UNHCR (2020), Co wzięli ze sobą / What They Took with Them, https://tinyurl.com/ysrvkdxh [dostęp: 17.12.2024].

Veyret Paul (2023), Marketing Secular Anxieties: Mohsin Hamid’s Planetary Turn, „Journal of Postcolonial Writing”, nr 3, s. 347–361. DOI: https://doi.org/10.1080/17449855.2023.2214857

Vlagopoulos Penny (2022), „A World Full of Doors”. Postapocalyptic Hospitality in Mohsin Hamid’s „Exit West”, „MFS. Modern Fiction Studies”, nr 3, s. 407–433. DOI: https://doi.org/10.1353/mfs.2022.0039