Hegemon jako idol: propozycja teoretyczna
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Schlagworte

idol
hegemonia
kultura popularna
serial telewizyjny

Zitationsvorschlag

Skórczewski, D. (2016). Hegemon jako idol: propozycja teoretyczna. Porównania, 19, 58–69. https://doi.org/10.14746/p.2016.19.10269

Abstract

Populacja na każdym etapie egzystencji, nawet w najbardziej traumatogennych warunkach, potrzebuje rozrywki. Z tego względu opis doświadczenia obcej dominacji powinien uwzględnić obszar kultury popularnej jako pola artykulacji zarówno antykolonialnego sprzeciwu subalterna, jak i jego kolonialnej subordynacji. W artykule sformułowano propozycję badań nad drugim aspektem, wskazując na kulturowe mechanizmy naturalizacji hegemona w dyskursie podporządkowanych poprzez jego idolatryzację.

https://doi.org/10.14746/p.2016.19.10269
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Literaturhinweise

Albouy, Serge. Marketing et communication politique. Paris: L’Harmattan, 1994.

Borkowska, Grażyna. „Perspektywa postkolonialna na gruncie polskim – pytania sceptyka”. Teksty Drugie 5 (2010). S. 40–52.

Bates Stephen, Ferri Anthony J. „What’s Entertainment? Notes Toward a Definition”. Studies in Popular Culture 33: 1 (2010). S. 1–20.

Bhabha, Homi. Miejsca kultury. Przeł. Tomasz Dobrogoszcz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.

Bourdieu, Pierre. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Przeł. Andrzej Zawadzki. Red. M. Sugiera. Kraków: Universitas, 2001.

Fumaroli, Marc. The Christian Critique of Idolatry. Przeł. Benjamin Storey. Idol Anxiety. Red. J. Ellenbogen, A. Tugendhaft. Stanford: Stanford University Press, 2011. S. 32–40.

Hordecki, Bartosz. „Kreowanie wizerunków a demokracja – w poszukiwaniu hipotezy badawczej”. Marketing polityczny. Szansa czy zagrożenie dla współczesnej demokracji? Red. P. Pawełczyk. Poznań: Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2007. S. 141–146.

Jakubowski, Jakub. „Idol – wizerunek polityczny w czasach popkultury”. Web. 13.03.2016. <http://www.academia.edu/12153906/Idol_wizerunek_polityczny_w_czasach_popkultury>

Jeziński, Marek. Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2004.

Jeziński, Marek. „Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej”. Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego. Red. B. Dobek-Ostrowska. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005. S. 115–132.

Kardyni-Pelikánová, Krystyna. „Na marginesie postkolonialnych odczytań w relacjach polskiej i czeskiej literatury”. Porównania 6 (2009). S. 121–135.

Kienzler, Iwona. Życie w PRL i strasznie, i śmiesznie. Warszawa: Bellona, 2015.

Kijowski, Andrzej. „Jeszcze o Kościuszce i o narodowych mitach”. Życie Literackie 26 (1979). S. 13.

Klaga, Wacław. Blaski i nędze życia w PRL. Kraków: Biały Kruk, 2014.

Kłoskowska, Antonina. Kultura masowa: krytyka i obrona. Warszawa: PWN, 1980.

Levy, Andrea. Wysepka. Przeł. Izabela Matuszewska. Warszawa: Albatros, 2006.

Libera, Antoni. Madame. Kraków: Znak, 1998.

Mętrak, Krzysztof. Dziennik. T. 1: 1969–1979. Wyb., oprac. i wstęp Wacław Holewiński. Warszawa: Iskry, 1997.

Pawełczyk, Piotr. „Osobowość jako źródło władzy w warunkach demokracji masowej”. Prawne, ekonomiczne i polityczne aspekty funkcjonowania mediów i kreowania ich zawartości. Red. P. Dudek, M. Kuś. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2009. S. 260–265.

Postman, Neal. Amusing Ourselves to Death. New York: Penguin, 1986.

Rubin Alan M., Perse Elizabeth M. „Audience activity and soap opera involvement”. Human Communication Research. 14: 2 (1987). S. 246–268.

Shusterman, Richard. „Entertainment: A Question for Aesthetics”. British Journal of Aesthetics 43: 3 (2003). S. 289–307.

Singhal Arvind, Rogers Everett M. „A Theoretical Agenda for Entertainment-Education”. Communication Theory 12: 2 (2002). S. 117–135.

Skórczewski, Dariusz. Teoria – literatura – dyskurs. Pejzaż postkolonialny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.

Sucharski, Tadeusz. Polskie poszukiwania „innej Rosji”. O „nurcie rosyjskim” w literaturę Drugiej Emigracji. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2008.

Szaruga, Leszek. Powinności literatury i inne szkice krytyczne. Kraków: Universitas, 2008.

Thompson, Ewa M. „W kolejce po aprobatę”. Europa – Tygodnik Idei 180 (2007). S. 8.

Toeplitz, Krzysztof Teodor. Mieszkańcy masowej wyobraźni. Warszawa: PIW, 1972.

Toeplitz, Krzysztof Teodor. Wszystko dla wszystkich. Kultura masowa i człowiek współczesny. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1978.

Zarycki, Tomasz. Ideologies of Eastness in Central and Eastern Europe. London–New York: Routledge, 2014.