Abstract
Artykuł rozważa przykłady polskiej prozy po roku 1989, ukazujące skutki długotrwałej kondycji subalterna, które dochodzą do głosu w (niesymetrycznych, bo aktywizujących podmioty nierównoprawne) relacjach z Obcym. Mówi o konstrukcyjnej formie fantazmatu ojczyzny (tego, co najbardziej „swoje”) i jego selektywnym charakterze. Formułuje tezę, że problemem polskiej spetryfikowanej narracji dominującej z Ojczyzną w centrum uwagi i tożsamością podmiotu budowaną z uwzględnieniem specyficznego stosunku do Obcych jest to, iż nie chce ona przyznać, że kulturowe autorytety dyktuje teraźniejszość, a nie przeszłość i że odbywa się między nimi ciągły ruch wymiany znaczeń – zapominania i zapamiętywania.
Literaturhinweise
Bełza Władysław, Katechizm polskiego dziecka (incipit), http://pl.wikisource.org/wiki/Katechizm_pol skiego_dziecka (dostęp: 3.01.13)
Gosk Hanna, Opowieści „skolonizowanego/kolonizatora”. W kręgu studiów postzależnościowych nad literaturą polską XX i XXI wieku. Kraków, Universitas 2010.
Gosk Hanna, Fantazmat i fetysz ojczyzny w najnowszej prozie polskiej. W: Fantazmaty i fetysze w literaturze XX (i XXI) wieku. Red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz. Warszawa, Elipsa 2011.
Stachowicz Krzysztof, Fenomenologia a dialog, http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=2167 (dostęp 19.01.13).
Jacyno Małgorzata, Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa, IFiS PAN 1997, s. 49.
Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny. Przeł. M. Falski. Kraków, Wydawnictwo UJ 2008, s. 76
Masłowska Dorota, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną. Warszawa, Lampa i Iskra Boża 2002.
Karpowicz Ignacy, Niehalo. Wołowiec, Czarne 2006.
Bieńkowski Dawid, Biało-czerwony. Warszawa, W.A.B. 2007.
Umińska-Keff Bożena, Utwór o Matce i Ojczyźnie. Kraków, Ha!art 2008.
Chutnik Sylwia, Dzidzia. Warszawa, świat książki 2010.
Bhabha Homi, Location of the Culture, Routledge, London 1994, s. 37.
Bhabha Homi, Miejsca kultury. Przeł. T. Dobrogoszcz. Kraków, WUJ 2010.
Bhabha Homi, DessemiNacja. Czas, narracja i marginesy współczesnego narodu. Przeł. T. Dobrogoszcz, „Literatura na Świecie” 2008 nr 1–2, s. 203–204.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license