Ironiczny i nostalgiczny wizerunek lat sześćdziesiątych na Węgrzech w filmie Lalunie (Csinibaba, 1997) Pétera Tímára
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Schlagworte

film węgierski
lata sześćdziesiąte
nostalgia
postkolonializm
ironia

Zitationsvorschlag

Bubak, G. (2013). Ironiczny i nostalgiczny wizerunek lat sześćdziesiątych na Węgrzech w filmie Lalunie (Csinibaba, 1997) Pétera Tímára. Porównania, 13, 191–202. https://doi.org/10.14746/p.2013.13.10990

Abstract

Film Pétera Tímára Lalunie (Csinibaba, 1997) odkrył nieznane terytorium, uświadomił rodakom, że być może, nawet podświadomie, odczuwali nostalgię za latami sześćdziesiątymi. Po rewolucji 1956 roku z każdym rokiem Węgrzy nabierali przeświadczenia, że w tym systemie można żyć, trzeba znaleźć dla siebie tylko właściwie miejsce i nie wychylać się zanadto. Te wspomnienia w połączeniu z popularnymi utworami muzycznymi postanowił wykorzystać Tímár w swoim filmie, adaptując opowiadanie Gyuli Mártona.

https://doi.org/10.14746/p.2013.13.10990
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Literaturhinweise

„Filmvilág” 1997, nr 12, s. 19.

Nádori Péter, Az abszurd közmegegyezés. „Filmvilág” 1997, nr 3, s. 54.

Szekely Gabriella, Csapd le csacsi! „Filmvilag” 1992, nr 3, s. 58.

Tímár Péter w rozmowie z Tamásem Szőnyeiem, „Magyar narancs” 1997, nr 13.

Kövedy G., Recept nélkül, „Filmvilág” 1997, nr 12, s. 19.