Abstract
Artykuł wskazuje na możliwość i konieczność poszerzenia znaczenia tradycyjnego pojęcia imagologii. Autor uważa, że od imagologii Obcego/Innego powinniśmy przejść do obrazu Ja cielesnego i mentalnego. Projekt takiej analizy przeprowadza na materiale twórczości Ewy Kuryluk i Katarzyny Kozyry.
Literaturhinweise
Album – Katarzyna Kozyra. Łaźnia męska. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, 1999.
Butler, Judith. Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Przeł. Karolina Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
Dąbrowski, Mieczysław, red. Komparatystyka dla humanistów. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.
Debord, Guy. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Przeł. Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.
Filozofia egzystencjalna. Wybór L. Kołakowski, K. Pomian. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1965.
Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Przeł. Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia, 1993.
Foucault, Michel. Porządek dyskursu. Przeł. Michał Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002.
Goffman, Erving. Człowiek w teatrze życia codziennego. Przeł. Helena i Paweł Śpiewakowie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
Jankélévitch, Vladimir. To, co nieuchronne. Przeł. i wstęp Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2005.
Kiedy obraz... – Kiedy obraz przestaje być płótnem na ścianie. Z E wą Kuryluk rozmawia Dominika Montean-Pańków. Web: 15.09.2016.
Kireńczuk, Tomasz. „Nie wiem już, kim jestem – Katarzyna Kozyra i dekonstrukcja płci”. Lektury płci.
Polskie (kon)teksty. Red. M. Dąbrowski. Warszawa: Elipsa, 2008.
Kozyra, Katarzyna. Cheerleaderka (Cheerleader, 2006, wideoklip).
Kozyra, Katarzyna. Diwa. Reinkarnacja (Diva. Reincarnation, 2005–2006, zapis z performansu).
Kozyra, Katarzyna. Kastrat (Il Castrato / The Castrate, 2006, zapis performansu).
Kozyra, Katarzyna. Koncert na fasadzie (Fasçade Concert, 2005, zapis performansu).
Kozyra, Katarzyna. Koszmar (Nightmare, 2004, zapis performansu).
Kozyra, Katarzyna. Kwadrans (A Quarter of an Hour, 2004, zapis performansu).
Kozyra, Katarzyna. Madonna z P elago (Madonna from Pelago, 2005, zapis performansu).
Kozyra, Katarzyna. „Magazyn z obrazkami”. Rozmowa T. Kireńczuka z K. Kozyrą. Didaskalia 76 (2006). S. 22–28.
Kozyra, Katarzyna. Non so piu (2004, wideoinstalacja).
Kozyra, Katarzyna. Opowieść letnia (Summertale, 2008, film).
Kozyra, Katarzyna. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale, 2005–2006, film).
Kozyra, Katarzyna. Piękno. Wernisaż z Glorią Viagrą (Beauty. Pre-view with Gloria Viagra, 2005, zapis kryptoperformansu).
Kozyra, Katarzyna. W hołdzie Glorii Viagrze (Tribute to Gloria Viagra, 2005, zapis performansu).
Kozyra, Katarzyna. W sztuce marzenia stają się rzeczywistością (In Art Dreams Come True, 2006).
Kundera, Milan. Nieśmiertelność. Przeł. Marek Bieńczyk. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1995.
Kundera, Milan. Święto nieistotności. Przeł. Marek Bieńczyk. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal, 2015.
Kundera, Milan. Tożsamość. Przeł. Marek Bieńczyk. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1998.
Kuryluk, Ewa. Ludzie z powietrza. Kraków: Artemis, 2003.
Kuryluk, Ewa. Rysunki i I I nstalacje – Drawings & Installations 1974 –1996. Kraków: Manggha Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej oraz Galeria Artemis, 1996.
Mizielińska, Joanna. (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
Mizielińska, Joanna. Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków: Universitas, 2006.
Płaszczewska, Olga. Przestrzenie komparatystyki – italianizm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Redliński, Edward. Szczuropolacy. Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, 1994.
Shusterman, Richard. Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki. Przeł. Wojciech Małecki i Sebastian Stankiewicz. Red. nauk. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2010.
Taylor, Charles. „Źródła współczesnej tożsamości”. Przeł. Andrzej Pawelec. Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Red. K. Michalski. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1995.
Turner, Victor. Antropologia widowiska. Przeł. Małgorzata i Jacek Dziekanowie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008.
Weber, Max. Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Przeł. Bogdan Baran i Piotr Miziński. Warszawa: Aletheia, 2010.
Zachęta – Web: 15.09.2016. <http://zacheta.art.pl/pl/kolekcja/katalog/kozyra-katarzyna>
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license