Abstract
Beata Waligórska-Olejniczak, ZNIEWAŻONA ZIEMIA (LA TERRE OUTRAGÉE, 2012) MICHALE BOGANIM JAKO FILM POSTTRAUMATYCZNY. „PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. T. XXIV, S. 85-94. ISSN 1733-165X. Celem artykułu jest analiza filmu Znieważona ziemia Michale Boganim z punktu widzenia współczesnych badań nad traumą i studiów nad pamięcią. Wykorzystując aparat pojęciowy, funkcjonujący w obszarze tych badań, zauważono, że film Znieważona ziemia mieści się w kategorii filmu posttraumatycznego nie tylko ze względu na centralny dla niego temat czarnobylskiej katastrofy i jej następstw, które widz ma okazję obserwować głównie przez pryzmat milieu. Boganim umiejscawia traumę świadka przede wszystkim w niezdolnym do jej przepracowania ciele i psychice człowieka. Źle ulokowana nostalgia, melancholia, kinetyczna nadpobudliwość funkcjonują w filmie jako znaki, pozwalające widzowi współodczuwać tragedię bohaterów, rodzaj powtarzalnego kodu, zmuszającego do refleksji nad mechanizmami pamięci i zapominania.
Literaturhinweise
Adams, Mark. “Land of Oblivion”. Screen Daily. 4 November 2011. Web. 12.12.2018 https://www.screendaily.com/-land-of-oblivion/5034413.article
Artwińska Anna, et al. „Po Zagładzie. Narracje postkatastroficzne w literaturze polskiej”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka 25 (2015). S. 9-18.
Bennett, Jill. „Wnętrza, zewnętrza: trauma, afekt i sztuka”. Przeł. Anna Kowalcze-Pawlik, Tomasz Bilczewski.
Pamięć i afekty. Red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2014. S. 145-179.
Caruth, Cathy. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore: John Hopkins University Press, 1996.
Felperin, Leslie. Land of Oblivion. Web. 12.12.2018 https://variety.com/2011/film/reviews/land-of-oblivion-1117945981/
Golka, Marian. Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2009.
Grynberg, Mikołaj. Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2018.
Hirsch, Joshua. „Postmodernizm, drugie pokolenie i międzykulturowe kino posttraumatyczne”. Przeł. Tomasz Bilczewski, Anna Kowalcze-Pawlik. Antologia studiów nad traumą. Red. T. Łysak. Kraków: Universitas, 2015. S. 253-284.
Hundorova, Tamara. „Czarnobyl, nuklearna apokalipsa i postmodernizm”. Przeł. Iwona Boruszkowska. Teksty Drugie 6 (2014). S. 249-263.
Kiang, Jessica. Marrakech Film Festival ’11 Reviews: ‘Land of Oblivion’ Starring Olga Kurylenko & ‘180°’ The Swiss-German Version Of ‘Crash’ (Basically). Web. 12.12.2018 http://www.indiewire.com/2011/
LaCapra, Dominick. „Trauma, nieobecność, utrata”. Przeł. Katarzyna Bojarska. Antologia studiów nad traumą. Red. T. Łysak. Kraków: Universitas, 2015. S. 59-107.
La terre outragée. Reż. Michale Boganim. Francja-Niemcy-Polska-Ukraina: Les Films du Poisson, 2011.
Leociak, Jacek. Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji. Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk/Fundacja Akademia Humanistyczna, 2009.
Pheifer, Moritz. “Interview. Michale Boganim on Land of Oblivion”. East European Film Bulletin 9 (2011).S. 1-2.
Shoji, Kaori. ‘Land of Oblivion’. Chernobyl film offers lessons for Japan. Web. 12.12.2018 https://www.japantimes.co.jp/culture/2013/02/08/films/film-reviews/land-of-oblivion/#.WxU-LoouCUk
Young, Neil. Land of Oblivion: Venice Film Review. Web. 12.12.2018 https://www.hollywoodreporter.com/review/land-oblivion-venice-film-review-232243
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license