Abstract
Książka Karla Čapka Měl jsem psa a kočku (Miałem psa i kota) ukazała się (pośmiertnie) w 1939 roku na czeskim rynku wydawniczym. Publikacja ta, składająca się z kilku esejów, opowieści o foksterierze Dášeńce i humorystycznego przewodnika po rasach psów, była traktowana przez badaczy literatury głównie jako swego rodzaju hybrydyczny bricolage różnych gatunków literackich i publicystycznych. Zamieszczone w niej opowieści o zwierzętach czerpią materiał tematyczny z codziennej i empirycznej obserwacji i nie wymagają korzystania z systemów kulturowych odniesień i wyobrażeń. Ich odbiór wymaga jednak wiedzy powszechnej, dostępnej dla tych (czyli właściwie dla wszystkich), którzy mieli do czynienia ze zwierzętami domowymi i dzięki temu są w stanie potwierdzić te spostrzeżenia, skonfrontować je z własnym doświadczeniem i w efekcie docenić trafność i wnikliwość diagnoz przedstawionych przez autora. Paradoksalne konkluzje, które Čapek wywodzi ze swych spostrzeżeń, wytrącają czytelnika z rutyny poznawczej i pokazują, że problem życia emocjonalnego i intelektualnego zwierząt jest bardziej skomplikowany, niż to się zwykło uważać. Narracyjne portrety psich i kocich bohaterów służą przede wszystkim budowaniu modeli antropologicznych, dla których wzorce zachowań zwierząt stanowią przekonującą (bo sprowadzoną do uproszczonych „podstawowych” matryc behawioralnych) egzemplifikację.
Literaturhinweise
Abramowska Janina (2010), Pisarze w zwierzyńcu, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Agamben Giorgio (2005), Antropogenese, przeł. Antonín Kosík, "Labyrint revue", nr 17-18, s. 107-148.
Bakke Monika (2011), Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, "Teksty Drugie", nr 2, s. 193-204.
Baratay Éric (2014), Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, przeł. Paulina Tarasewicz, Wydawnictwo W podwórku, Gdańsk.
Barcz Anna (2015), Portrety ludzi i zwierząt a zagadnienie podobieństwa po Darwinie, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. Anna Barcz, Dorota Łagodzka, Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 88-106.
Barcz Anna (2016), Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Śląsk, Katowice.
Čapek Karel (1983), Měl jsem psa a kočku, w: tenże, Spisy XII, Československý spisovatel, Praha, s. 123-228.
Čapek Karel (1989), Daszeńka czyli żywot szczeniaka, przeł. Jadwiga Bułakowska, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Champfleury Jules (2018), Koty. Historia, zwyczaje, obserwacje, anegdoty, przeł. Krystyna Belaid, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Deleuze Gilles, Guattari Félix (2015), Tysiąc plateau, przeł. Joanna Bednarek, Bęc zmiana, Warszawa.
Derrida Jacques (2008), Zwierzę, którym więc jestem (dalej idąc śladem), przeł. Michał Sowa, https://tinyurl.com/3m2yhsw8 [dostęp: 25.06.2021].
Durczak Joanna (2010), Rozmowy z ziemią: tradycja przyrodopisarska w literaturze amerykańskiej, Wydawnictwo Naukowe UMSC, Lublin.
Foucault Michael (2006), Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. Tadeusz Komendant, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Gralewicz-Wolny Iwona (2015), "Ubyliśmy zwierzętom./ Kto ubędzie nam". Posthumanizm Wisławy Szymborskiej, w: Po humanizmie. Od technokrytyki do Animal Studies, red. Zuzanna Ładyga, Justyna Włodarczyk, Katedra. Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk, s. 55-72.
Haraway Donna (2014) Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. Joanna Bednarek, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, https://tinyurl.com/yt2888en [dostęp: 30.06.2021].
Harkins William E. (1961), Karel Čapek, Columbia, New York and London. DOI: https://doi.org/10.7312/hark91726
Janoušek Pavel (2018), …a další studie, Academia, Praha.
Kotyczka Marzena (2015), Kobiety, psy i koty. Domowa koegzystencja ludzi i zwierząt w literaturze familijnej, "Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies", nr 1, s. 175-194.
Kučerová Hana (1983), O přírodě, lidech a věcech kolem nás, w: Čapek Karel, Spisy XII, Československý spisovatel, Praha, s. 381-387.
Łebkowska Anna (2008), Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, Universitas, Kraków.
Malevič Oleg (1999), Bratři Čapkové, przeł. Hana Štěpánková, Ivo Železný, Praha.
Matonoha Jan (2017a), Zvíře, w: Za (de)konstruktivismem. Kritické koncepty (post)strukturální literární a kulturní teorie, red. Jan Matonoha, Academia, Praha, s. 404-437.
Matonoha Jan (2017b), Zvíře: radikální jinakost, či radikální příbuznost?, w: Polidštěné zvíře. Kapitoly ke středoevropskému myšlení o literatuře, red. Jiří Hrabal, Vydavatelství Filozofické fakulty UP, Olomouc, s. 9-16.
Matuška Alexander (1963), Člověk proti zkáze. Pokus o Karla Čapka, Československý spisovatel, Praha.
Montaigne Michel de (1957), Próby, t. 2, przeł. Tadeusz Boy-Żeleński, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Nawarecki Aleksander (2015), Zoofilologia pod auspicjami augurów, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. Anna Barcz, Dorota Łagodzka, Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 149-169.
Schollenberger Justyna (2020), Stworzenia Darwina. O granicy człowiek - zwierzę, Wydawnictwo IBL, Warszawa.
Sławek Tadeusz (2020), Śladem zwierząt. O dochodzeniu do siebie, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk.
Stromenger Zuzanna (1972), Słowo wstępne, w: Lorenz Konrad, Tak zwane zło, przeł. Anna Danuta Tauszyńska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 5-20.
Sýkora Michal (2006), Dostojevského buldok. O zvířatech a/v literatuře, Host, Brno.
Ullrich Jessica (2015), Strefy kontaktu. Spotkanie psa i człowieka (Pro-ludzkie metamorfozy w sztuce współczesnej), przeł. Ewa Ulińska, w: Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. Anna Barcz, Dorota Łagodzka, Wydawnictwo IBL, Warszawa, s. 88-106.
Wolfe Cary (2013), Animal Studies, dyscyplinarność i post(humanizm), "Teksty Drugie", nr 1-2, s. 125-153.
Wolska Dorota (2012), Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków.
Yi-Fu Tuan (2014), Topofilia i środowisko, przeł. Joanna Dworniczak, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. Beata Frydryczak, Dorota Angutek, Wydawnictwo PTPN, Poznań, s. 297-318.
Yi-Fu Tuan (2021), Domination and affection. The Making of Pets, Yale University Press, New Haven-London.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license