Abstract
Artykuł koncentruje się na współczesnym filmowym kontekście twórczości Melchiora Wańkowicza. Autor dokonuje analizy porównawczej książek pisarza o bitwie pod Monte Cassino i filmu fabularnego Czerwone maki z 2024 roku. Badając możliwe swobodne zaadaptowanie prozy pisarza na film, pyta: czy, i na ile, film korzysta z atrybutów artystycznych twórczości Wańkowicza, a na ile pozostaje dziełem samodzielnym w reprezentacji tego zdarzenia? Odpowiedź nie jest jednoznaczna – poza jedną kwestią: film pozbawiony jest cech osobistego i emocjonalnego zaangażowania oraz obrazowości dzieła pisarza, proponując schemat fabularny i semantyczny wpisujący się w rocznicowy charakter ekranowych przedsięwzięć. Tym samym uwydatnia przede wszystkim funkcję informacyjno-dydaktyczną.
Literaturhinweise
Czerwone maki (2024), reż. Krzysztof Łukaszewicz, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Warszawa.
Wańkowicz Melchior (1984), Szkice spod Monte Cassino, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Majmurek Jakub (2024), „Czerwone maki”, „Kino”, nr 5, s. 90.
Maksimiuk Magdalena (2024), Patent na trudną batalistykę. Rozmowa z Krzysztofem Łukaszewiczem, reżyserem filmu „Czerwone maki”, „Magazyn Filmowy”, nr 4, s. 36.
Parker Matthew, (2024), Monte Cassino. Bitwa narodów II wojny światowej, przeł. Robert Bartołd, Rebis, Poznań.
Sławiński Janusz, red. (2000), Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław.
Wawer Zbigniew (2024), Monte Cassino 1944, Bellona, Warszawa.
Lizenz
Copyright (c) 2025 Jacek Nowakowski

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
