Abstract
Melchior Wańkowicz był nie tylko pisarzem, utalentowanym reportażystą, ale i wydawcą. Stworzył prężnie działającą firmę oraz wspólnie z Marianem Kisterem uczynił z niej jedno z najbardziej płodnych wydawnictw w międzywojennej Warszawie. Wydawnictwo znane było zwłaszcza z publikacji literackich gwiazd tego okresu, m.in. Juliana Tuwima, Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Witolda Gombrowicza, Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, Poli Gojawiczyńskiej, Czesława Centkiewicza, Karola Irzykowskiego, Antoniego Słonimskiego, Jana Lechonia, Józef Wittlin i Brunona Schulza.
W „Roju” po raz pierwszy ukazały się dzieła twórców europejskich i amerykańskich, takich jak: Thomas Mann, Sigrid Undset, James Joyce, Marcel Proust, Franz Kafka, Bertrand Russel, Ernest Hemingway i wielu innych.
W 1940 roku wydawnictwo przeniosło się do Nowego Jorku i rozpoczęło działalność jako Roy Publishers. Wańkowicz nie zdecydował się na kontynuowanie działalności wydawniczej.
Artykuł zawiera analizę wzajemnych stosunków między Kisterami a Wańkowiczami, zaangażowanie wydawnictwa Roy w Nowym Jorku w publikację tekstów Wańkowicza oraz wielopłaszczyznową promocję pisarza, obejmującą środowiska polonijne w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej.
Badania opierają się na nieznanej dotychczas badaczom kolekcji Roy Publishers Archive, znajdującej się w Kolekcji Zbiorów Specjalnych Biblioteki H. Greena na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii w USA. Kolekcja, zakupiona w 2015 roku, została uporządkowana, opracowana i udostępniona użytkownikom dopiero w 2022 roku. Niewątpliwie materiały zawarte w kolekcji rzucają nowe światło na role wspólników Roju i działalność wydawnictwa na obu kontynentach.
Literaturhinweise
RPR – Roy Publishers Records (stan na czerwiec 2024 roku), Department of Special Collections and University Archives Stanford University Libraries, nr kat. M2074.
Kister Hanna (1980), „Pegazy na Kredytowej”. Wspomnienia, PIW, Warszawa.
Strumph-Wojtkiewicz Stanisław (1967), O własnych siłach. Kartki z prywatnego archiwum 1921–1939, Książka i Wiedza, Warszawa.
Tuwim Julian (1925), Czarna msza, „Rój”, Warszawa.
Wańkowicz Melchior (1927), W kościołach Meksyku, „Rój”, Warszawa.
Wańkowicz Melchior (1968), Wspomnienia wydawcy, „Za i Przeciw”, nr 45, s. 16.
Wańkowicz Melchior (2011), De Profundis; Ziema za wiele obiecana; Wojna i pióro, wstęp Marcin Kula, Wojciech Jagielski, posłowie Aleksandra Ziółkowska-Boehm, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Arct (rodzina) (2025), https://sztetl.org.pl/pl/biogramy/2065-arct-rodzina [dostęp: 8.08.2025].
Krupa Barbara (2019), Działalność Roy Publishers w Nowym Jorku w latach 1941–1960 jako kontynuacja tradycji przedwojennego Towarzystwa Wydawniczego „Rój”, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, t. 13, s. 291–309. https://doi.org/10.33077/uw.25448730.zbkh.2019.168 DOI: https://doi.org/10.33077/uw.25448730.zbkh.2019.168
Nukat (dostęp 2025), wyniki wyszukiwania hasła: Szelążek Eustazy, https://tinyurl.com/5n8a2smd [dostęp: 8.08.2025].
Ziółkowska-Boehm Aleksandra (2009), Na tropach Wańkowicza po latach, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Lizenz
Copyright (c) 2025 Barbara Krupa

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
