Abstract
The paper analyses Anthony Browne’s illustrations for Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll. Browne’s images, rooted in and indebted to surrealist painting (especially the art of René Magritte), show manifold relations between the formal qualities and social questions of surrealism and Carroll’s novel. In his illustrations Browne employs numerous optical games and illusions to undermine the traditions of the gaze and visual perception, and thus, in a way, he equates the visual methods of surrealism with those used by Carroll in Alice.
References
„Alice’s Adventures Under Ground”, the original manuscript version of Alice’s Adventures in Wonderland. Web. 18.12.2015. http://www.bl.uk/collection-items/alices-adventures-under-ground-the-original-manuscript-version-of-alices-adventures-in-wonderland
Browne, Anthony. „Anthony Browne: how I re-imagined Alice in Wonderland”. The Guardian. Web. 18.12.2015. www.theguardian.com/childrens-books-site/gallery/2015/mar/29/anthony-browne-alice-in-wonderland-lewis-carroll
Carroll, Lewis. Alice’s Adventures in Wonderland. Ilustr. Anthony Browne. London: Walker Books, 1988.
Kowalska, Bożena. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki. Warszawa: Arkady, 1989.
McAra, Catriona. „Surrealism’s Curiosity: Lewis Carroll and the Femme-Enfant”. Papers of Surrealism 9
(2011). S. 1–25. Web. 19.12.2015 http://www.surrealismcentre.ac.uk/papersofsurrealism/journal9/acrobat_files/McAra%2013.9.11.pdf
Ostry, Elaine. „Magical Growth and Moral Lessons; or, How the Conduct Book Informed Victorian and Edwardian Children’s Fantasy”. The Lion and the Unicorn. 27/1 (2003). S. 27–56.
Platzner, Robert. „Child’s Play: Games and Fantasy in Carroll, Stevenson, and Grahame”. Children’s Literature Association Quarterly (1978). S. 78–86.
Taborska, Agnieszka. Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria, 2013.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license