Abstract
This article outlines the theory and method of imagology, the discursive study of ethnotypes (stereotypical attributions of national character). Imagology has a respectable history and academic presence, but adjustments are needed in the light of recent developments. These include: [a] the replacement of the national- modular categorization of literary traditions by a polysystemic approach; [b] the decline of print fiction as a the premier narrative medium, and the rise of film, TV, and other media; [c] the realization that ethnotypes are often encountered in occluded form (deployed ironically or as “meta-images”; or in a «banal» or latent background presence, as dormant frames); [d] new, «intersectional» notions of identity formation; [e] the demise of Eurocentrism and the rise of postnationalism. While these emerging challenges call for an adjustment of imagological analysis, the present climate of identity politics also demonstrates an ongoing, indeed urgent need to address what remains the core business of imagology: deconstructing the discourse of national and ethnic essentialism.
References
Arbonés Aran, Núria. Capturing the imaginary: Students and other tribes in Amsterdam. PhD thesis. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2015.
Blažević, Zrinka. „Global challenge: The (im)possibility of transcultural imagology”. Umjetnost riječi, 58.3–4 (2014). S. 354–367.
van Doorslaer, Luc. „Translating, narrating and constructing images in journalism: With a test case on representation in Flemish TV news”. Meta: Journal des traducteurs / Meta: Translators’ Journal, 57.4 (2012). S. 1046–1059.
van Doorslaer Luc, Flynn Peter, Leerssen Joep, red. Interconnecting Translation Studies and Imagology. Amsterdam: Benjamins, 2016.
Dyserinck, Hugo. Komparatistik: Eine Einführung. Wyd. 3. Bonn: Bouvier, 1991.
Dyserinck, Hugo. Ausgewählte Schriften zur Vergleichenden Literaturwissenschaft. Berlin: Frank &Timme, 2015.
Florack, Ruth. Bekannte Fremde: Zu Herkunft und Funktion nationaler Stereotype in der Literatur. Tübingen: Niemeyer, 2007.
Guyard, Marius-François. La littérature comparée. Paris: Presses Universitaires de France, „Que sais-je?”, 1951.
Imagology: The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Red. Beller, Manfred; Leerssen, Joep. Amsterdam: Rodopi, 2007.
Leerssen, Joep. Spiegelpaleis Europa: Europese cultuur als mythe en beeldvorming. Wyd. 3. Nijmegen: Vantilt, 2015.
Leerssen, Joep. „The rhetoric of national character: A programmatic survey”. Poetics today, 21 (2000). S. 265–90.
Leerssen, Joep. “Postmoderne belgitude, meta-images en de actualiteit van de imagologie”. Literaire belgitude littéraire: Hommage aan Sonja Vanderlinden. Red. S. Vanasten, M. Sergier. Louvain-la-Neuve: Presses universitaires de Louvain, 2011. S. 153–164.
Millas, Hercules. „Perceptions of conflict: Greeks and Turks in each other’s mirrors”. The long shadow of Europe: Greeks and Turks in the era of postnationalism. Red. O. Anastasakis, K. Nicolaidis, K. Öktem. Leiden: Brill, 2009. S. 95–114.
Pageaux, Daniel-Henri. „Image/imaginaire”. Europa und das nationale Selbstverständnis: Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts. Red. H. Dyserinck, K.U. Syndram. Bonn: Bouvier, 1988. S. 367–80.
Perner, Claudia. „Dislocating imagology, and: How much of it can (or should) be retrieved?”. Postcolonial translocations: Cultural representation and critical spatial thinking. Red. M. Munkelt et al. Amsterdam: Rodopi, 2013. S. 29–44.
Ricoeur, Paul. Soi-meme comme un autre. Paris: Seuil, 1990.
Stanzel, Franz Karl. „Der literarische Aspekt unserer Vorstellungen vom Charakter fremder Völker”. Anzeiger der phi.-hist. Klasse der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 111, 1974. S. 63–82.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license