Abstract
The article attempts to reconstruct the relationship between two important witnesses of the 20th century – Melchior Wańkowicz and Józef Czapski. The primary research material comes from the publications of both writers and their unpublished letters. Wańkowicz was a reporter and chronicler of Polish memory places. Czapski was a writer, painter and soldier who survived the Katyn massacre and a co-founder of the “Kultura” Literary Institute near Paris. The text tells the story of the bond between two great personalities who did not choose their fate but consciously accepted it and, with great effort, shaped it, responsibly using the resources that it had given them. The conclusion of the article is as follows: the bond between the two writers connected by some shared profound life experiences is not necessarily a strong one. However, in moments of occasional encounters, it is important for both of them and undoubtedly deep.
Funding
Artykuł powstał w ramach działań badawczych wspartych ze środków przyznanych w ramach programu Inicjatywa Doskonałości Badawczej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
References
Czapski Józef (1997), Tumult i widma, Znak, Kraków.
Czapski Józef (2020), Mel, w: tegoż, Rozproszone. Teksty z lat 1923–1988, t. 1, zebrał i notami opatrzył Paweł Kądziela, Biblioteka „Więzi”, Warszawa, s. 265–277.
Czapski Józef (2020), Pel-Mel, w: tegoż, Rozproszone. Teksty z lat 1923–1988, t. 1, zebrał i notami opatrzył Paweł Kądziela, Biblioteka „Więzi”, Warszawa, s. 346–364.
Czapski Józef (2022), Dziennik wojenny (22 III 1942–31 III 1944), odczytał Janusz S. Nowak, oprac. Mikołaj Nowak-Rogoziński, Próby, Warszawa.
Erdman Ewa (2024), list do Beaty Nowackiej z 10 grudnia 2024 roku, archiwum prywatne autorki.
Giedroyc Jerzy, Czapski Józef (2023), Listy 1943–1948, oprac., wstępem i przypisami opatrzył Rafał Habielski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa.
Giedroyc Jerzy, Herling-Grudziński Gustaw, Korespondencja, t. 1: 1944–1966, red. Włodzimierz Bolecki, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Giedroyc Jerzy, Jedlicki Witold (2017), Listy 1959–1982, oprac., wstęp i przypisy Marek Kornat, Towarzystwo „Więź”, Warszawa.
Giedroyc Jerzy, Mieroszewski Juliusz (1999), Listy 1949–1956, cz. 2, wybór i wstęp Krzysztof Pomian, przypisy i indeksy Jacek Krawczyk, Krzysztof Pomian, Czytelnik, Warszawa.
Giedroyc Jerzy, Wańkowicz Melchior (2000), Listy 1945–1963, wybór i wstęp Aleksandra Ziółkowska-Boehm, przypisy Aleksandra Ziółkowska-Boehm, Jacek Krawczyk, Czytelnik, Warszawa.
Jerzy Giedroyc (1996), Autobiografia na cztery ręce, Warszawa.
Józef Czapski (1958), list do Melchiora Wańkowicza z 14 marca 1958 roku, archiwum Muzeum Narodowego w Krakowie, num. inw. 2321.
Wańkowicz Melchior (1944), Dzisia ludzie modlą się w Wilnie…, „Dziennik Żołnierza APW”, nr 28, s. 2
Wańkowicz Melchior (1949), list do Józefa Czapskiego z 26 marca 1949 roku, archiwum Muzeum Narodowego w Krakowie, w teczce opisanej: [Melchior Wańkowicz 1946–1949 (6) k. 6 (dopiski Zofii Wańkowicz)].
Wańkowicz Melchior (1958), list do Józefa Czapskiego z 10 marca 1958 roku, archiwum Muzeum Narodowego w Krakowie, num. inw. 2302.
Wańkowiczowie Zofia i Melchior (2004), King i Królik. Korespondencja Zofii i Melchiora Wańkowiczów 1939–1968, t. 2., oprac., wstęp i przypisy Aleksandra Ziółkowska-Boehm, Twój Styl, Warszawa.
Frankl Viktor E. (1984), Homo Patiens. Logoterapia i jej kliniczne zastosowanie. Pluralizm nauk a jedność człowieka. Człowiek wolny, przeł. Roman Czarnecki, Józef Morawski, PAX, Warszawa.
Karpeles Eric (2018), Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza, przeł. Marek Fedyszak, Noir Sur Blanc, Warszawa.
Nowacka Beata (2017), „Walcząc o swoje pisanie, walczę o życie” – o kolekcjach reportaży Melchiora Wańkowicza, w: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku, seria 1, red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska, Wydawnictwo UŚ, Katowice, s. 264–278.
License
Copyright (c) 2025 Beata Nowacka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
