Abstrakt
Artykuł został mi zasugerowany przez badania naukowe prof. B. Sosień dotyczące literatury francuskiej XIX wieku i postanowiłam zastosować jej motywy : sen, podróż i wzlot do niektórych powieści literatury polskiej i francuskiej drugiej połowy XIX wieku. Poszczególne ujęcia reprezentacji : romantyczne, realistyczne czy symbolistyczne pozwalają uchwycić literacką konstrukcję Paryża, związaną także z rytmem, rytuałem, nowoczesnością miasta i energią jego ludzi pragnących osiągnąć sukces.
Bibliografia
Charle, Christophe. Histoire sociale de la France au XIXe siècle. Paris : Seuil, 1991.
Flaubert, Gustave. Madame Bovary. Paris : Pocket, 2006. P. 93-95.
Flaubert, Gustave. L’Education sentimentale. Paris : Gallimard, 1965.
Gautier, Brigitte. „Nowy wspaniały świat - Problematyka przemysłowa w europejskich powieściach lat 1855-1898”. Pamiętnik Literacki 3/2010. P. 23-33.
Hutnikiewicz, Artur. Żeromski. Warszawa : PWN, 1987. P. 108.
Kulczycka-Saloni, Janina. Bolesław Prus. Warszawa : Wiedza Powzechna, « Profile », 1975. P. 76.
Lehan, Richard. The City in Literature – an intellectual and cultural history. Berkeley : The University of California Press, 1998.
Mouchard, Claude. Un grand désert d’hommes 1851-1885. Paris : Hatier, 1991.
Mitterand, Henri. le discours du roman. Paris : PUF, 1980.
Mitterand, Henri. le regard et le signe. Paris : PUF, 1987. P. 73.
Mitterand, Henri. le Paris de Zola. Paris : Hazan, 2008.
Paszek, Jerzy. Żeromski. Wrocław : Wydawnictwo Dolnośląskie, 2001.
Prus, Bolesław. Lalka. Warszawa : PIW, t. II, 1953. P. 62.
Zola, Emile. La Curée. Pari s: Fasquelle, 1969.
Zola, Emile. Au Bonheur des Dames. Paris : Fasquelle, 1971.
Zola, Emile. L’OEuvre. Paris : Gallimard, « la Pléiade », t. IV, 1967. P. 75.
Zola, Emile. L’Argent. Paris : Gallimard, « La Pléiade », t. V, 1967. P. 228.
Żeromski, Stefan. Ludzie bezdomni. Warszawa : Czytelnik, 1964. P. 191.
Żeromski, Stefan. Zamieć. Warszawa : Czytelnik, 1956. P. 165.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license