Współczesny dyskurs neoeurazjatyzmu rosyjskiego wobec Europy Środkowo-Wschodniej
PDF
EPUB
MOBI

Słowa kluczowe

Rosja
Ukraina
Europa Środkowo-Wschodnia
neoeurazjatyzm
prawosławie
konserwatyzm

Jak cytować

Jedliński, M. (2015). Współczesny dyskurs neoeurazjatyzmu rosyjskiego wobec Europy Środkowo-Wschodniej. Porównania, 16, 31–46. https://doi.org/10.14746/p.2015.16.10862

Abstrakt

W artykule poddano analizie i interpretacji założenia ideowe współczesnego, rosyjskiego neoeurazjatyzmu, liderem którego jest Aleksander Dugin – znaczący reprezentant rosyjskiego konserwatyzmu, o rosnących wpływach politycznych w kręgach najwyższych władz państwowych. W tekście eksponowane miejsce zajmuje prowadzony przezeń dyskurs ideowy wobec Europy Środowo-Wschodniej oraz Duginowska interpretacja konfliktu rosyjsko- -ukraińskiego. Postuluje on zbudowanie ideokratycznego państwa prawosławno-radzieckiego, w skład którego wejść powinna Ukraina i Europa Środkowa. Lider neoeurazjatyzmu operuje językiem konfrontacji i wykluczenia, absolutyzując aksjologicznie obserwowaną rzeczywistość. Odpowiednich narzędzi do zinterpretowania i oceny zorganizowanego przez absurd, świata Dugina dostarcza twórczość literacka Wiktora Jerofiejewa i jego najnowsza powieść Akimudy.

https://doi.org/10.14746/p.2015.16.10862
PDF
EPUB
MOBI

Bibliografia

Cassirer Ernst. Mit państwa. Przeł. A. Staniewska. Warszawa 2006.

Dugin Aleksandr. G. Arkheomodern. Moskva 2011.

Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa 2001.

Hauke-Ligowski Aleksander, OP. „Od „Świętej Rusi” do Imperium Rosyjskiego”. Znak 6 (1982) (331).

Jean Carlo. Geopolityka. Wrocław–Warszawa–Kraków 2003.

Jerofiejew Wiktor. Akimudy. Nieludzka opowieść. Przeł. M. Jagiełło. Warszawa 2014

Mannheim Karl. „Myślenie konserwatywne”. Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. Wybór i oprac. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki. Warszawa 1975.

Massaka Iwona, Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu. Wrocław 2001.

Panarin, I., Panarina, L. Informatsionnaya voyna i mir. Moskva 2003.

„Poslaniye o ne blagopriyatnykh dnyakh i chasakh”. Pamyatniki literatury drevney Rusi. Konets XV – pervaya polovina XVI veka. Red. L. A. Dmitriyev, D. S. Likhachev. Moskva 1984.

Słowo o Bogu i człowieku. Myśl religijna Słowian Wschodnich doby staroruskiej. Wybrał, przełożył i opracował Ryszard Łużny. Kraków 1995.

Solov’yev, V. S. Slavyanofil’stvo i yego vyrozhdeniye. W: idem, Sochineniya v dvukh tomakh. Moskva 1989.

Stremoukhov, D. Moskva – Tretiy Rim: istochnik doktryny. W: Iz istorii russkoy kul’tury. Kiyevskaya i Moskovskaya Rus’. Moskva 2002.

Novikova, L. I., Sizemskaya, I. N. „Idei messianizma v russkoy filosofii istorii”. Obshchestvennyye nauki i sovremennost’ 6 (1995)

Walicki Andrzej. W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa. Warszawa 2002.

Zen’kovskiy, S. A. „Russkoye staroobryadchestvo. Dukhovnyye dvizheniya semnadtsatovo veka”. München 1970. Podrozdział: Russkoye messianstvo. Web. 28.07.2014. <http://www.sedmitza.ru/ index.html?did=36286>

. <http://www.sorokinfond.ru/index.php?id=1164>

Web. 24.07.2014. <http://ekklezia.ru/blogi/3141-eto-velikaya-voyna-kontinentov-aleksandr-dugin-osobyitiyah-na-ukraine.html>

Web. 28.07.2014. <http://politobzor.net/show-27353-ukraina-v-rukah-gomoseksualistov-i-evreyskiholigarhov.html>

Web. 27.07.2014. <http://ruskline.ru/opp/2014/05/7/chernyj_maj_ili_tanki_na_zapad>

Web. 28.07.2014. <http://evrazia.info/article/4839 >

Web. 25.07.2014. <http://www.aboutru.com/2014/03/dugin>

Web. 22.07.2014. <http://www.inopressa.ru/article/07Jul2014/Giornale/dugin.html>

Web. 29.07.2014. <http://www.russiapost.su/archives/29318>

Web.17.07.2014. <http://vz.ru/opinions/2014/4/29/684247.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed>

Web. 28.07. 2014. <http://www.sedmitza.ru/index.html?did=36286>