Abstrakt
Zarówno w czasach Jugosławii, jak i po jej rozpadzie, kluczową kategorią dla odczytań twórczości Danila Kiša stała się kategoria zaangażowania. To ona, uzasadniając jego status ikony pisarstwa środkowoeuropejskiego, okazała się punktem odniesienia dla toczących się wokół postaci pisarza dyskusji, związanych z istnieniem w Serbii postmodernizmu. Historia ataków na Kiša dopełniona zostanie najnowszymi, postkolonialnymi, inicjowanymi także z pozycji „zaangażowania”,
rewizjami oceny dorobku twórcy. Zaprezentowane sposoby „użycia” wizerunku i twórczości
Kiša potwierdzają tezę Gayatri Chakravorty Spivak o tym, że etyczny cel badań postkolonialnych
jest w zasadzie „doświadczaniem niemożliwego”.
Bibliografia
Fiut Aleksander, Paleontologia pamięci (O Danile Kišu). W: Być (albo nie być) Środkowoeuropejczykiem. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1999, s. 279–302.
Jeremić Dragan, Narcis bez lica. Beograd 1981.
Nowak-Bajcar Sylwia, Mapy czasu. Serbska proza postmodernistyczna wobec wyzwań epoki. Kraków, WUJ 2010, s. 67–89.
Beganović Davor, O kulturalnom pamćenju u djelu Danila Kiša. „Letopis Matice srpske” 2006, nr 2, s. 187–199.
Kiš Danilo, Čas anatomie. Beograd 1979, s. 12.
Kiš Danilo, Imeđu politike i poetike. W: idem, Gorki talog iskustva. Beogra, Arhipelag 2012, s. 208.
Hudzik Jan P., Estetyka egzystencji. Szkice z pogranicza ponowoczesnej etyki i estetyki. Lublin, Wydawnictwo UMCS 1998.
Foucault Michel, Historia seksualności. Przeł. T. Komendant. Warszawa, słowo/obraz terytoria 1995.
McHale Brian, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana paradygmatu. Przeł. M. P. Markowski. W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Red. R. Nycz, Kraków, Wydawnictwo Baran i suszczyński 1998, s. 335–377.
Kuźma Erazm, O poetyce negatywnej. Od poetyki do poetologii, od poetologii do metapoetyki. W: Poetyka bez granic. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej. Red. W. Bolecki i W. Tomasik, t. LXXVIII, Warszawa, IBL PAN 1995, s. 41–52.
Jerkov Aleksander, Samoubistvo iz oholosti. „NIN” 2005, nr 2826, s. 40.
Vasović Nebojša, Odbrana domaće kišologije. „NIN” 2005, nr 2827, s. 44–46.
Jerkov Aleksander, Progon mrtvog pisca. „NIN” 2005, nr 2828, s. 50–52.
Vasović Nebojša, Naučna metoda doktora Jerkova. „NIN” 2005, nr 2828, s. 50–52.
Napad na mit napisan ofrlje. „Glas javnosti” 14.03.2005, cz. 1, s. 13.
Pisac je problem rešio „na brzaka”. „Glas javnosti” 15.03.2005, cz. 2, s. 13.
Priča o Kišu van književnih okvira. „Glas javnosti” 16.03.2005, cz. 3, s. 13.
Nowak-Bajcar Sylwia, Pisarze wobec nacjonalizmu. Dyskusje wokół postaw aktorów społecznych serbskiej sceny literackiej. W: Kultury słowiańskie między postkomunizmem a postmodernizmem. Red. M. Dąbrowska-Partyka. Kraków, WUJ 2009, s. 160–162.
Palavestra Predrag, Da li Kiš pripada (srpskoj) kritičkoj književnosti? W: Spomenica Danila Kiša. Povodom sedamdesetogodišnjice rođenja. Red. P. Palavestra. Beograd 2005, s. 67–68.
Palavestra Predrag, Kritička književnost kao oblik očišćenja. W: idem, Kritička književnost. Alternativa postmodernizma. Beograd 1983, s. 203.
Brajović Tihomir, Književnost i komentarz. „Književne novine” 1996, nr 926, (15.03.1996), s. 1 i 3.
Głowiński Michał, Socparnasizm. W: idem, Rytuał i demagogia. Trzynaście szkiców o literaturze zdegradowanej. Warszawa, Open 1992, s. 160–161.
Jerkov Aleksander, Istina i moral postmoderne literature. „Književne novine” 1996, nr 923, (01.02.1996), s. 4.
Rosić Tatjana, Mit o savršenoj biografiji. Figura pisca u srpskoj kulturi. Beograd 2008.
Spivak Gayatri Chakravorty, Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę historii zanikającej współczesności. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. A. Burzyńska i M. P. Markowski. Kraków 2007, s. 673.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license