Abstrakt
Szkic poświęcony jest problematyce tożsamości, zakwestionowanej przez historię i nowoczesną myśl filozoficzną oraz próbom jej potwierdzania i odbudowywania w myśli dwu poetów i eseistów ubiegłego stulecia: Czesława Miłosza i jego starszego kuzyna, francuskiego liryka – Oskara Władysława Miłosza. Zarówno autor Confession de Lumuel, jak i twórca Ziemi Ulro budują paralelę między filozoficznym planem utraty tożsamości i historycznym rozpadem
„ojczyzny prywatnej”. Obaj twórcy pierwszą stratę przedstawiają jako wynik wyparcia z dwudziestowiecznych dyskursów tradycyjnych pojęć metafizycznych i wyobraźni mitycznej. Drugą, poświadczaną w ich konkretnych biografiach losem emigracyjnych wygnańców, „podróżnych świata”, postrzegają jako analogon owej pierwotnej, filozoficznie ujmowanej alienacji człowieka w czasie i przestrzeni. Zarówno francuski symbolista, jak i polski poeta próbują poddać swe wykorzenienie, eo ipso zakwestionowaną tożsamość, terapii, odwołując się do wspólnej obu
„ojczyzny prywatnej” – doliny Niewiaży. Pierwszy swą „nagle odnalezioną »litewskość«” potwierdza czynem. Drugi rozwija w pisanych przez siebie wierszach i eseistycznych komentarzach mit „mistycznej Litwy”.
Bibliografia
Miłosz Czesław, Ziemia Ulro. Kraków 1994, s. 85–86.
Fiut Aleksander, Wygnanie z raju, w: J. Kwiatkowski (red.) Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Kraków–Wrocław, Wydawnictwo Literackie 1985, s. 311–338.
Błoński Jan, Polski raj. „Tygodnik Powszechny” 1987, nr 51–52.
Rybicka Elżbieta, Homo geographicus. Miłosza auto-geo-grafie (rekonesans), w: M. Czermińska, K. Szalewska (red.) Czesława Miłosza „strona północna”. Gdańsk 2011, 25–37.
Okulicz-Kozaryn Radosław, Poezja przypisów. Czesława Miłosza „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”. „Porównania” 2012, nr 10, s. 141–146.
Jarzębski Jerzy, Exodus. (Ewolucja obrazu kresów w literaturze polskiej po II wojnie światowej. „Almanach Humanistyczny”, 1988, nr 9, Oficyna Literacka, Warszawa.
Fiut Aleksander, Wielkie Księstwo Litewskie: między utopią a nostalgią, w: T. Bujnicki, K. Stępnik (red.), Ostatni obywatele Wielkiego Księstwa Litewskiego. Lublin, Wydawnictwo UMCS 2005.
Czarnecka Ewa, Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem. Komentarze. New York 1983.
Czesława Miłosza autoportret przekorny. Rozmowy prowadził A. Fiut. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1994.
Toruńczyk Barbara, Nowak-Rogoziński Mikołaj (red.), Czesław Miłosz – Tomas Venclova. „Powroty do Litwy”. Warszawa 2012.
Arendt Hannah, Myślenie. Przeł. H. Buczyńska-Garewicz. Przedmową opatrzył M. Król. Warszawa, Czytelnik 1991, s. 250, 255.
Miłosz Czesław, Rodzinna Europa. Paryż 1959, s. 57.
Wittlin Józef, W Blaskach i nędzach wygnania. W: Orfeusz w piekle XX wieku. Kraków, Wydawnictwo Literackie 2000, s. 153–168.
Fiut Aleksander, Moment wieczny. Poezje Czesława Miłosza. Paryż 1987.
Ash Timothy Gordon, Czy Europa środkowa istnieje? „Zeszyty Literackie” 1987, nr 17, s. 29.
Konrád György, Mein Traum von Europa. „Kursbuch” 1985, nr 81.
Miłosz Czesław, O naszej Europie. „Kultura” 1986, nr 4, s. 78.
Kundera Milan. Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej. „Zeszyty Literackie” 1984, nr 5, s. 18.
Nycz Ryszard, Miłosz: Biografia idei. W: Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1984, s. 47.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license