W GORSECIE IDEOLOGII? OBRAZY „INNEGO” W PODRĘCZNIKACH GIMNAZJALNYCH
PDF

Słowa kluczowe

dyskurs tożsamościowy
edukacja
obrazy Innego

Jak cytować

Kaniewski, J. (2018). W GORSECIE IDEOLOGII? OBRAZY „INNEGO” W PODRĘCZNIKACH GIMNAZJALNYCH. Porównania, 20(1), 145–156. https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12757

Abstrakt

W artykule staram się odtworzyć przedstawiany w podręcznikach gimnazjalnych obraz Innego. Interesuje mnie sposób, w jaki autorzy wpisują w kreowany przez podręcznik obraz świata motywy obcości czy odmienności kulturowej. Analiza pięciu serii podręczników prowadzi do wniosku, że wizerunek obcego włączany jest najczęściej w oficjalną narrację patriotyczną, a podsuwane uczniom obrazy „inności” nie przystają do współczesnych realiów cywilizacyjnych. Trudno oprzeć się wrażeniu, że dydaktyka szkolna zatrzymała się na XIX-wiecznej koncepcji narodu i utrwalonych w ówczesnej kulturze świadectwach doświadczania obcości. Nie można zatem powiedzieć, że polska szkoła przygotowuje uczniów do życia w wielokulturowym społeczeństwie.

https://doi.org/10.14746/p.2017.20.12757
PDF

Bibliografia

Bielecka-Prus, Joanna. „Iluzoryczny świat życia codziennego w podręcznikach do nauki języka angielskiego”. Tworzenie iluzji społecznych. Wiedza w sferze publicznej. Red. J. Szymczyk, M. Zemło, A. Jabłoński. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016. S. 271–288.

Bobińska, Magdalena. „Program nauczania języka polskiego Świat w słowach i obrazach”. 2009. Web. 26.04.2016. http://ucze.pl/zasob/program-nauczania-jezyka-polskiego-swiat-w-slowach-i-obrazach-podreczniki-swiat-w-slowach-i-obrazach-orazgramatyka-i-stylistyka/

Bobiński, Witold. Świat w słowach i obrazach. Język polski 1. Podręcznik do gimnazjum. Warszawa: WSiP, 2015.

Horwath Elżbieta, Kiełb Grażyna. Bliżej słowa. Język polski. Podręcznik kl. 1 gimnazjum. Warszawa: WSiP, 2009.

Horwath Elżbieta, Kiełb Grażyna. „Bliżej słowa. Program nauczania języka polskiego w gimnazjum”. 2015. Web. 26.04.2016. http://ucze.pl/zasob/blizej-slowa-program-nauczania-jezyka-polskiego-w-gimnazjum/

Kultura odmienia. „Język polski. Gimnazjum, kl. 1, 2, 3”. 2014. Web 03.09.2016. https://www.epodreczniki.pl/front/education/3

Łuczak Agnieszka, Pyrlińska Ewa. „Między nami. Program nauczania języka polskiego w gimnazjum”. 2009. Web. 24.08.2016. https://gwo.pl/strony/299/seo_link:programy-nauczania

Malczewska, Jolanta. „Po polsku. Program nauczania języka polskiego dla uczniów gimnazjum”. 2009. Web. 20.08.2016. http://docplayer.pl/10201740-Niezbednik-nauczyciela-po-polsku-po-polsku-program-nauczania-jezyka-polskiego-dla-uczniowgimnazjum-jolanta-malczewska.html

Łuczak Agnieszka, Pyrlińska Ewa, Maszka Roland. Między nami. Język polski. Podręcznik dla klasy 1 gimnazjum. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, 2009.

Malczewska Jolanta, Olech Joanna, Adrabińska-Pacuła Lucyna. Po polsku. Literatura, język, komunikacja. Podręcznik do języka polskiego dla gimnazjum. Klasa I. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2009.

Nowacki, Dariusz. „Wyspy obiecane. Rekonesans krytyczny”. Teksty Drugie 3 (2016). S. 205–228. Podstawa programowa... – „Podstawa programowa z komentarzami. T. 2, Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum”. 2009. Web. 27.04.2016. http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=232&from=publication

Rypel, Agnieszka. Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918–2010. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, 2012.