Abstrakt
DWIE KONCEPCJE ROMSKIEJ IMAGOLOGII
Bibliografia
Bauman, Zygmunt. „O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie”. ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura 1 (2013). S. 9–25.
Bogdal, Klaus-Michel. Europa erfindet die Zigeuner. Eine Geschichte von Faszination und Verachtung. Suhrkamp: Berlin, 2011.
Borek, Piotr. „Dzieci Hagar” [rec.]. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis; Studia de Cultura VIII(2) (2016). S. 158–161.
Borek, Piotr. Studia o Romach w Polsce i Europie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2013.
Brittnacher, Hans Richard. Leben an der Grenze. Klischee und Faszination des Zigeunerbildes in Literatur und Kunst. Wallstein: Göttingen, 2012.
Cała, Alina. Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2005.
Ficowski, Jerzy. Cyganie w Polsce. Dzieje i obyczaje. Warszawa: Interpress, 1989.
Kamieńska, Anna. „Pieśni Papuszy”. Wcielenia Jerzego Ficowskiego. Red. P. Sommer. Pogranicze: Sejny, 2010. S. 391–396.
Kledzik, Emilia. „«Zrzućcie wprzód tę maskaradę...» Cygańskie maski w utworach Franciszka Dionizego Kniaźnina i Józefa Ignacego Kraszewskiego”. Białe maski / szare twarze. Ciało, pamięć, performatywność w perspektywie postzależnościowej. Red. E. Graczyk et. al. Kraków: Universitas, 2015. S. 293–310.
Kledzik, Emilia. „Pochwała imagologii. Rozważania o obrazie Romów w literaturze polskiej XX wieku”. Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu. Studia postzależnościowe w perspektywie porównawczej. Red. H. Gosk, D. Kołodziejczyk. Kraków: Universitas, 2014. S. 477–496.
Loomba, Ania. Kolonializm/postkolonializm. Przeł. N. Bloch. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2011.
Mróz, Lech. Dzieje Cyganów-Romów w Rzeczpospolitej XV-XVIII. Wydawnictwo DiG: Warszawa, 2001.
Przyboś, Julian. „Papusza i pieśń ludowa”. Wcielenia Jerzego Ficowskiego. Red. P. Sommer. Pogranicze: Sejny, 2010. S. 383–390.
Sabrina Marks, Miye Nadya Tom. “The Coloniality of Power and the Disempowerment of the Roma”. Postcolonial Europe. Comparative Reflections after the Empires. Ed. Ch. Groes, L. Jensen, Z. Lee Pecic, J. Suárez-Krabbe. Rowman & Littlefield International Ltd: London, 2017. S. 61–73
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license