ZMIANA SYMULOWANA. TOTALITARYZM I TO, CO NASTĄPIŁO PÓŹNIEJ
PDF

Słowa kluczowe

totalitaryzm
posttotalitaryzm
sprawiedliwość okresu przejściowego
sprawiedliwość tranzycyjna
demokratyzacja
edukacja
The Legacies of Totalitarianism
Aviezer Tucker

Jak cytować

Cristina Petrescu, C. P. (2019). ZMIANA SYMULOWANA. TOTALITARYZM I TO, CO NASTĄPIŁO PÓŹNIEJ. Porównania, 24(1), 263–267. https://doi.org/10.14746/por.2019.1.22

Abstrakt

Mój komentarz dotyczy oceny wpływu totalitarnego, komunistycznego dziedzictwa na system edukacji. Zostało to przeprowadzone w jednym z rozdziałów książki Aviezera Tuckera, The Legacies of Totalitarianism. Według niego głównym dylematem posttotalitarnego uniwersytetu jest odpowiedź na pytanie,
czy celem fundamentalnej restrukturyzacji szkolnictwa wyższego jest osiągnięcie autonomii, czy zagwarantowanie sobie poparcia państwa poprzez symulację zmiany. Tucker twierdzi, że system boloński oznacza transformację uniwersytetów w zarządzane przez państwo korporacje, które obniżają standardy nauczania i wprowadzają różne mechanizmy mierzenia aktywności naukowej. Autor przekonująco argumentuje, że nieintecjonalnym efektem przystąpienia byłych krajów komunistycznych do Unii Europejskiej jest powrót do znanego w okresie komunizmu modelu symulowania zmian w szkolnictwie wyższym.

https://doi.org/10.14746/por.2019.1.22
PDF

Bibliografia

Hirschman, Albert O. Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1970.

Linz, Juan J. Totalitarian and Authoritarian Regimes. Londyn: Lynne Rienner Publishers, 2000.

Sartori, Giovanni. The Theory of Democracy Revisited. Chatham, NJ: Chatham House, 1987.

Tucker, Aviezer. The Legacies of Totalitarianism: A Theoretical Framework. Nowy Jork: Cambridge University Press, 2015.

Tucker, Aviezer. „Paranoids May Be Persecuted: Post-totalitarian Transitional Justice”. Retribution and Reparation in the Transition to Democracy. Red. J. Elster. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. S. 181-205.