Dialog Gao Xingjian’a z tradycjami literackimi i wizualnymi
PDF (English)

Słowa kluczowe

Gao Xingjian
intertekstualność
intermedialność
literatura chińska

Jak cytować

Łabędzka, I. . (2020). Dialog Gao Xingjian’a z tradycjami literackimi i wizualnymi. Porównania, 26(1), 331–343. https://doi.org/10.14746/por.2020.1.19

Abstrakt

Niniejszy tekst poświęcony jest twórczości współczesnego chińskiego pisarza, dramaturga,
malarza, inscenizatora i autora eksperymentalnych filmów artystycznych,
Gao Xingjiana. Moim celem było pokazanie szerokich i nowatorskich poszukiwań
pierwszego chińskiego Noblisty w zakresie różnorodnych sztuk i mediów w kontekście
porównawczym Wschód – Zachód, jego umiejętności swobodnego przekraczania granic sztuk, wykorzystywania zasobów rodzimej kultury tradycyjnej
oraz chińskiej filozofii taoistycznej z jej procesualnym rozumieniem rzeczywistości,
a także estetyki pustki i artystycznego minimalizmu.

https://doi.org/10.14746/por.2020.1.19
PDF (English)

Bibliografia

Artaud, Antonin. The Theatre and Its Double. Trans. M. C. Richards. New York: Grove Press Inc., 1958.

Braun, Edward, ed. Meyerhold on Theatre. London: Methuen, 1969.

Butor, Michel. Répertoire. Études et conférences 1948-1959. Paris: Les Éditions de Minuit, 1960.

Butor, Michel. Réperoire. Études et conférences 1959-1963. Paris: Les Éditions de Minuit, 1964.

Gao, Xingjian. Dui yizhong xiandai xiju de zhuiqiu (In Search of Modern Theatre). Beijing: Zhongguo Xiju Chubanshe,1988.

Gao, Xingjian. “Dui yizhong xiandai xiju de zhuiqiu” (In Search of Modern Theatre). Dui yizhong xiandai xiju de zhuiqiu. Ed. Gao, Xingjian. Beijing: Zhongguo Xiju Chubanshe, 1988. Pp. 80-86.

Gao Xingjian. “Jinghua yetan” (Night Talks in Beijing). Dui yizhong xiandai xiju de zhuiqiu. Ed. Gao, Xingjian. Beijing: Zhongguo Xiju Chubanshe, 1988. pp.152-241.

Gao, Xingjjian. “Juzuofa yu zhongxing yanyuan” (Dramaturgical Method and the Neutral Actor). Meiyou zhuyi. Ed. Gao, Xingjian. Xianggang: Cosmos Books Ltd., 1996. pp. 253-266.

Gao, Xingjian. Meiyou zhuyi (Without –isms). Xianggang: Cosmos Books Ltd., 1996.

Gao, Xingjian. “Tan xiaoshuoguan yu xiaoshuo jiqiao” (On the Idea of Fiction and Writing Technique). Zhongshan6 (1982). Pp. 233-239.

Gao, Xingjian. Wenxue de liyou (The Case for Literature). Xianggang: Mingbao Chubanshe, 2001.

Gao, Xingjian “Wenxue yu xuanxue: guanyu Lingshan” (Literature and Metaphysics: About Soul Mountain). Meiyou zhuyi. Ed. Gao, Xingjian. Xianggang: Cosmos Books Ltd., 1996. Pp. 167-182.

Gao, Xingjian. “Wo yu Bulaixite” (I and Brecht). Ed. by Gao, Xingjian. Dui yizhong xiandai xiju de zhuiqiu. Beijing: Zhongguo Xiju Chubanshe, 1988. Pp. 52-56.

Gao, Xingjian, “Xiandai hanyu yu wenxue dexiezuo” (Modern Chinese Language and Literary Composition). Wenxue de liyou. Ed. Gao, Xingjian. Xianggang: Mingbao Chubanshe, 2001. Pp. 2-26.

Gao, Xingjian. Xiandai xiaoshuo jiqiao chutan (Preliminaries to the Technique of Modern Narrative Prose). Guangzhou: Huacheng Chubanshe, 1982.

Gao, Xingjian. “Xiandai xiju shouduan” (The Means of ModernTtheatre). Dui yizhong xiandai xiju de zhuiqiu. Ed. Gao, Xingjian. Beijing: Zhongguo Xiju Chubanshe, 1988. Pp. 1-7.

Gao, Xingjian. “Xiqu buyao gaige yu yao gaige” (The Pros and Cons of the Reform of Traditional Chinese Music Drama). Ed. Gao, Xingjian. Dui yizhong xiandai xijude zhuiqiu. Beijing: Zhongguo Xiju Chubanshe, 1988. Pp. 71-76.

Gao, Xingjian. “Yao shenmeyang de xiju?” (What Kind of Theatre Do We Need?). Meiyou zhuyi. Ed. Gao, Xingjian. Xianggang: Cosmos Books Ltd., 1996. Pp. 62-70.

Gao, Xingjian. Bourgeois, Denis. Aux plus pres du réel. Dialogues sur l’écriture (1994-1997). Paris: Éditions de l’Aube, 1997.

Łabędzka, Izabella. Gao Xingjian’s Idea of Theatre. From the Word to the Image. Leiden-Boston: Brill, 2008.

Willet, John, ed. Brecht on Theatre. The Development of an Aesthetics. London: Methuen, 2001.