Abstrakt
Historia Robinsona Crusoe przedstawiona jest za pomocą narracji w pierwszej osobie częściowo napisanej w formie dziennika. Teksty kontynuujące tradycję robinsonady na ogół również przyjmowały podobną narrację, uwypuklając w ten sposób kwestię autorstwa, władzy nad tekstem i dominacji językowej. Niniejszy artykuł skupia się na tych robinsonadach, w których nie zastosowano wyżej opisanej techniki, co pozwoliło wyeliminować metanarrację i intradiegetycznego narratora. Celem jest ustalenie powodu takiego zabiegu na przykładzie trzech nowoczesnych robinsonad: Władcy much Williama Goldinga (1954), Wyspy J. G. Ballarda (1974) i filmu animowanego Michaela Dudok de Wita pod tytułem Czerwony żółw (2016).
Bibliografia
Ballard, J. G. 1974. Concrete Island. London: Fourth Estate, 2014.
Barrie, J. M. Peter Pan and Other Plays. Ed. Peter Hollindale. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Birdsall, Virginia Ogden. Defoe’s Perpetual Seekers: A Study of the Major Fiction. Lewisburg: Bucknell University Press, 1985.
Defoe, Daniel. 1719. Robinson Crusoe: An Authoritative Text, Contexts, Criticism. Ed. Michael Shinagel. New York: Norton, 1994.
Fallon, Ann Marie. Global Crusoe: Comparative Literature, Postcolonial Theory and Transnational Aesthetics. Farnham: Ashgate, 2011.
Golding, William. 1954. Lord of the Flies. London: Penguin, 1960.
Green, Martin. The Robinson Crusoe Story. University Park: Pennsylvania State University Press, 1990.
Kinane, Ian. Theorising Literary Islands: The Island Trope in Contemporary Robinsonade Narratives. London: Rowman and Littlefield, 2017.
Mitchell, Adrian. Man Friday and Mind Your Head. London: Eyre Methuen, 1974.
Orr, Leonard. “The Utopian Disasters of J. G. Ballard”. CLA Journal 43(4) (2000). 479-493.
The Red Turtle. Dir. Michael Dudok de Wit. Culver City: Sony Pictures Home Entertainment, 2017.
Richetti, John. “Defoe as Narrative Innovator.” The Cambridge Companion to Daniel Defoe. Ed. John Richetti. Cambrige: Cambridge UP, 2008. 121-138.
Stevens, Isabel. “Cast Away.” Sight & Sound. July 2016. 35.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license