Abstrakt
Artykuł ma na celu ukazanie zbieżności poglądów dwóch przedstawicieli modernizmu, Thomasa S. Eliota i Konstandinosa P. Kawafisa. Studium porównawcze poprzedza krótka charakterystyka epoki, pozwalająca wysunąć tezę badawczą: Kawafis mógł wyprzedzić o kilkanaście lat postulaty literackie Eliota. Tekst skupia się na podobieństwie postaw literackich obu autorów, dlatego podstawę analiz stanowi wybrana twórczość eseistyczno-krytyczna Eliota oraz Kanon i pisma teoretyczne Kawafisa. Tekst koncentruje się na następujących aspektach: zestawienie świata przedstawionego Kawafisa z klasycystycznymi poglądami Eliota, omówienie głębszej warstwy założeń literackich obu autorów (porównanie Ars Poetica Kawafisa z Theory of Impersonal Poetry Eliota), spojrzenie na styl Aleksandryjczyka przez pryzmat sądów estetycznych Eliota oraz kwestie związane z procesem twórczym i cechami artysty (dojrzałość i miejsce poety w spektrum homo vates – homo faber).
Bibliografia
Anton, John P. „C. P. Cavafy’s Ars Poetica”. Philosophy and Literature 1 (1978). S. 85-109.
Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków: Znak, 2007.
Chadzinikolau, Nikos. Historia literatury nowogreckiej 1453-1983. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1985.
Chadzinikolau, Nikos. Odisseas Elitis, poeta światła i morza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004.
Eliot, Thomas. „Ulisses. Porządek i mit”. Przeł. Stanisław Barańczak. Nurt 5 (1970). S. 44-46.
Eliot, Thomas. Kto to jest klasyk i inne eseje. Przeł. Maciej Żurowski, Helena Pręczkowska, Magdalena Heydel, Maria Niemojowska. Kraków: Znak, 1998.
Eyteisson, Astradur. „Awangarda jako/czy modernizm?”. Przeł. Dorota Wojda. Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. Red. R. Nycz. Kraków: Universitas, 2004. S. 155-199.
Hajduk, Jacek. Kawafis. Świat poetycki. Kraków: Homini, 2013.
Kawafis, Konstandinos. Wiersze zebrane. Przeł. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Tenten, 1995.
Kubiak, Zygmunt. Kawafis Aleksandryjczyk. Warszawa: Tenten, 1995.
Możejko, Edward. „Modernizm literacki: niejasność terminu i dychotomia kierunku”. Teksty Drugie 5/6 (1994). S. 26-45.
Ouranis, Kostas. „Ο σεξουαλισμός του Καβάφη”. Κ. Π. Καβάφης κριτικές μελέτες. Red. G. Pikrou. Ateny: Γιάννης Οικονόμου, 1999. S. 21-22.
Seferis, George. „Cavafy and Eliot – A Comparison”. Przeł. Rex Warner, Th. Frangopoulos. On the Greek Style: Selected Essays in Poetry and Hellenism. Boston: Little, Brown, and Company, 1966. S. 119-162.
Sheppard, Richard. „Problematyka modernizmu europejskiego”. Przeł. Paweł Wawrzyszko. Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. Red. R. Nycz. Kraków: Universitas, 2004. S. 71-155.
Strasburger, Janusz. Słownik pisarzy nowogreckich. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1995.
Tate, Allen. Thomas S. Eliot. The Man and His Works. Londyn: Penguin Books Ltd, 1966.
Tuszyńska, Krystyna. „Konstandinos Kawafis jako poeta modernistyczny”. Miscellanea Novograeca Posnaniensia. Red. K. Tuszyńska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015. S. 21-47.
Vitti, Mario. Historia literatury nowogreckiej. Przeł. Joanna Wegner, Marta Czarnocińska, Katarzyna Rowińska. Warszawa: DiG, 2015.
Véron, Alain. “Pollutant lead reveals the pre-Hellenistic occupation and ancient growth of Alexandria, Egypt”. Geophysical Research Letters 33 (2006). S. 1-4.
Wawrzyszko, Paweł. „Glossa o architekturze Problematyki modernizmu Richarda Shepparda”. Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. Red. R. Nycz. Kraków: Universitas, 2004. S. 141-154.
Youncenar, Marguerite. Czarny mózg Piranesiego. Wprowadzenie w dzieło Konstandinosa Kawafisa. Przeł. Jan Maria Kłoczowski, Krystyna Dolatowska. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2004.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license