Abstrakt
Artykuł poświęcony został twórczości Adama Borziča, jednego z najbardziej wyrazistych przedstawicieli współczesnej poezji czeskiej. Poza usytuowaniem jego wierszy w kontekście współczesnej poezji czeskiej autorka dąży do zaprezentowania jego działalności artystycznej (i nie tylko) jako sui generis dzieła sztuki, mającego cechy awangardowe. Na podstawie czterech wydanych dotąd tomów poezji Borziča pokazane zostały zmiany widoczne w jego twórczości, oscylującej pomiędzy przekonaniem, że świat znajduje się w punkcie zwrotnym, a awangardowym pragnieniem jego zmiany przez poezję. Gest ten przyjmuje w poezji Borziča postać zarówno kruchych, intymnych, w tym fizycznych, jak i obszernych obrazów. Materializuje się on w motywach serca, głowy, ręki i ust. Borzič należy do wyrazistych osobowości współczesnej czeskiej literatury. Jego poezję charakteryzuje unikalny gest, jednocześnie jednak reprezentuje on jedną z bardziej zauważalnych tendencji poetyckich ostatnich dziesięciu lat – podkreślenie „społeczenej funkcji poezji” (T. S. Eliot) i roli poety jako jednostki, która za pośrednictwem twórczości powinna opiekować się światem, a wręcz zmieniać go. Autorka określa Adama Borziča właśnie jako poetę, dzięki któremu tematy te i powiązane z nimi kwestie nabierają aktualności pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI w.
Bibliografia
Borzič, Adam. Rozevírání. (Opening Up). Praha: Dauphin, 2011.
Borzič, Adam. Počasí v Evropě. (Weather in Europe). Praha: Malvern, 2013.
Borzič, Adam. Orfické linie. (Orphic Lines). Praha: Malvern, 2015.
Borzič, Adam. “Poezie a přesah.” (Poetry Exceeding Its Role). Deník Referendum (The Referendum Dairy). 2 August 2015, https://tinyurl.com/yxo3u6sd. Accessed 10 December 2019.
Borzič, Adam. Západo-východní zrcadla. (Westernly Eastern Mirrors). Praha: Malvern, 2018.
Borzič, Adam, Kamil Bouška and Petr Řehák. Fantasía. Praha: Dauphin, 2008.
Bouška, Kamil. “Čekají nás nové avantgardy. S Kamilem Bouškou o literátštině a čtení poezie.” (New Avantgarde’s Await Us: On the Language of Writing and Poetry with Kamil Bouška). A2 4 (2019): 20–21.
Bouška, Kamil. Inventura. (Stocktaking). Praha: Fra, 2018.
Groys, Boris. Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. (Gesamtkunstwerk Stalin. The Riven Soviet Culture). Trans. Martin Ritter, Praha: AVU, 2010.
Eliot, T. S. O básnictví a básnících. (On Poetry and Poets). Trans. Martin Hilský. Praha: Odeon, 1991.
Kalista, Zdeněk. Tváře ve stínu. (Faces in the Shadow). Praha: Torst, 2016.
Pazdiorová, Helena. “Jenom psát nestačí. Podoby současné ukrajinské poezie.” (Just Writing Is not Enough: The Forms of Current Ukrainian Poetry). A2 7 (2019): 9.
Piorecký, Karel. “Česká literární kultura 2001–2010.” (Czech literary culture 2001–2010). V souřadnicích mnohosti: Česká literatura první dekády 21. století v souvislostech a interpretacích. (Within the Coordinates of Plurality: Czech Literature of the First Decade of the 21th Century in its Context and Interpretations). Ed. Alena Fialová. Praha: Academia, 2014. 13–50.
Řehák, Petr. Násobit ruce. (Multiplying Hands). Praha: Malvern, 2014.
Stehlíková, Olga. “Toto nové a to staré” (This New and the Old). Nejlepší české básně 2014 (The Best Czech Poetry of 2014). Ed. Petr Hruška and Olga Stehlíková. Brno: Host, 2014. 96–133.
Zizler, Jiří. “Otevřená dekáda.” (An opened decade.) V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. (Within the Coordinates of Freedom: Czech Literature of the 1990s in Interpretations). Ed. Petr Hruška et al. Praha: Academia, 2018. 11–34.
|
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license