Abstrakt
Artykuł ma na celu uchwycenie, opis i analizę sposobów przenikania materiałów dokumentalnych do struktury, a tym samym również do świata fikcyjnego współczesnych tekstów dramatycznych. Na wybranych przykładach przedstawia kilka typów czeskiego „dokudramatu”, od sztuk o charakterze biograficznym, poprzez tzw. tribunal drama aż po kolaże sceniczne. Wspólnym mianownikiem tych tekstów jest zamiar autora, by wywołać u odbiorcy wrażenie autentyczności, celem zaś nowa interpretacja wydarzeń historycznych, ewentualnie przedstawienie lub rehabilitacja określonej postaci historycznej. Ambicją twórców jest kształtowanie na nowo pamięci zbiorowej i czeskiej tożsamości narodowej w obrębie środkowoeuropejskiej przestrzeni kulturowej.
Bibliografia
Primary sources
Bambušek, Miroslav. Porta Apostolorum (unpublished).
Balák, Luboš. Hvězdy nad Baltimore. Hry na hrdiny. Ed. Marta Ljubková. Brno: Větrné mlýny, 2014. 317–462.
Fekar, Vladimír. Palubní deník Zikmunda a Hanzelky. Hry na hrdiny. Ed. Marta Ljubková. Brno: Větrné mlýny, 2014. 525–594.
Petrů, Simon. Věra (unpublished).
Saavedra, Anna. Olga – Horrory z Hrádečku (unpublished).
Steigerwald, Karel. “Horáková–Gottwald.” Hry na hrdiny. Ed. Marta Ljubková. Brno: Větrné mlýny, 2014. 215–258.
Uhde, Milan. Zázrak v černém domě: komedie o dvou dílech. Brno: Větrné mlýny pro občanské sdružení Centrum pro kulturu a společnost, 2012.
Vůjtek, Tomáš. “S nadějí i bez ní.” Hry na hrdiny. Ed. Marta Ljubková. Brno: Větrné mlýny 2014. 259–316.
Secondary sources
Barthes, Roland. “Efekt reálného.” Trans. Tomáš Jirsa. Aluze 3 (2006): 78−81.
Barton, Brian. Das Dokumentartheater. Stuttgart: Metzler, 1987.
Bartošek, Karel. Český vězeň: svědectví politických vězeňkyň a vězňů let padesátých, šedesátých a sedmdesátých. Prague: Paseka, 2001.
Erll, Astrid. “Literatur als Medium des kollektiven Gedächtnisse.” Gedächtniskonzepte der Literaturwissenschaft. Theoretische Grundlegung und Anwendungsperspektiven.
Eds. Asdrid Erll and A. Nünning. Berlín, 2005.
Fialová, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Prague: Academia, 2014.
Irmer, Thomas. “A Search for New Realities. Documentary Theatre in Germany.” The Drama Review 3 (2006): 16–28.
Jungmannová, Lenka. Příběhy obyčejných šílenství: “nová vlna” české dramatiky po roce 1989. Prague: Filip Tomáš−Akropolis, 2014.
Just, Vladimír. Věc: Vlasta Burian. Díl 1. Prague: Rozmluvy, 1991.
Just, Vladimír. Vlasta Burian: Mystérium smíchu: Život a dílo krále komiků. Prague: Academia, 1993.
Lopatka, Jan. Předpoklady tvorby. Prague: Československý spisovatel, 1991.
Lopatka, Jan. Šifra lidské existence. Prague: Torst, 1995.
Ljubková, Marta. “Za hrdiny se nestydíme.” Hry na hrdiny. Ed. Marta Ljubková. Brno: Větrné mlýny, 2014. 11–33
Malzacher, Florian, ed. Not Just a Mirror. Looking for the Political Theatre of Today. Berlin: Alexander Verlag, 2015.
Martin, Carol. “History and Politics on Stage. The Theatre of the Real.” Not Just a Mirror. Looking for the Political Theatre of Today. Ed. Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2015. 32–43.
Martin, Carol. Theatre of the Real. Palgrave Macmillan, 2013.
Mucha, Jiří. Podivné lásky. Prague: Československý spisovatel, 1988.
Pokorný, Marek. “Tichý Tarzan před soud.” Divadelní noviny, 2015, https://tinyurl.com/y95mvdzu. Accessed 1 August 2019.
Proces s vedením protistátního spikleneckého centra v čele s Rudolfem Slánským. Prague: Orbis, 1953.
Putna, Martin, C. Obrazy z kulturních dějin Střední Evropy. Prague: Vyšehrad, 2018.
Rupnik, Jacques. Střední Evropa je jako pták s očima vzadu: o české minulosti a přítomnosti. Prague: Novela bohemica, 2018.
Taira, Šigesuke. Bušidó: cesta samuraje. Adamov: Temple, 2002.
Trávníček, Jiří. V kleštích dějin: střední Evropa jako pojem a problém. Brno: Host, 2009.
Uher, Jindřich. Ona a Martinů. Prague: Sursum, Český spisovatel, 2002.
Ulrich, Jan. Úvod. Střední Evropa, Vol. 1, 1984.
Věra (program k inscenaci). Národní divadlo: Brno, 2018.
Vostrý, Jaroslav and Zuzana Sílová. České drama a český hrdina. Prague: AMU, Kant, 2017.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license