Współczesne węgierskie pisarstwo kobiece i kosmopolityzm
PDF (English)

Słowa kluczowe

Węgry
literatura współczesna
pisarstwo kobiece
kosmopolityczny feminizm
przestrzeń miejska

Jak cytować

Györke, Ágnes. (2020). Współczesne węgierskie pisarstwo kobiece i kosmopolityzm. Porównania, 27(2), 235–246. https://doi.org/10.14746/por.2020.2.12

Abstrakt

Artykuł bada współczesne węgierskie pisarstwo kobiece w kontekście kosmopolitycznego feminizmu. Analizie poddano trzy utwory: Finnugor vampire Noémi Szécsi, Trans Noémi Kiss oraz Világító testek: 100 kis Budapest Erdős Virág. Utwory te czytam jako przykłady zaangażowania kosmopolitycznego feminizmu w przestrzeń miejską. W przeciwieństwie do kantowskiej koncepcji kosmopolityzmu, krytykowanej za nieuwzględnianie doświadczeń poszczególnych grup społecznych i regionów geograficznych, kosmopolityczny feminizm koncentruje się na tym, co lokalne i ucieleśnione. Omawiane dzieła dotyczą przekraczania granic pod względem zarówno formy, jak i treści, a jednocześnie angażują się w powszednie, afektywne aspekty codziennego życia w przestrzeni miejskiej. Ów kosmopolityczny feminizm kwestionuje zaściankowe, ciężkie, narodowe tradycje literackie i wskazuje na wyraźną linię estetyki feministycznej we współczesnej literaturze węgierskiej.

https://doi.org/10.14746/por.2020.2.12
PDF (English)

Bibliografia

Erdős, Virág. Világító testek: 100 kis Budapest. Budapest: Magvető, 2016.

Fábián, Katalin. Contemporary Women’s Movements in Hungary: Globalization, Democracy, and Gender Equality. Baltimore: The John Hopkins UP, 2009.

Farkas Anita. “Irodalmi nemek.” Demokrata 17 February 2010, https://tinyurl.com/y5zexons. Accessed 18 August 2019.

Fischer, Tibor. “The Finno-Ugrian Vampire by Noémi Szécsi.” The Guardian 12 October 2012, https://tinyurl.com/y74xrhw9. Accessed 18 August 2019.

Fischer, Tibor. Under the Frog. London: Penguin, 1993.

Fitzgerald, Ruth P. and Maila Stevens. “Editorial for Special Section ‘Gendering Cosmopolitanisms: Recognition, Belonging and Difference,’ Women’s Studies International Forum.” Women’s Studies International Forum 67 (2018): 80–84.

Forgács, Zsuzsa Bruria, Agáta Gordon and Bódis Kriszta. Night Time Zoo: Anthology about Female Sexuality. Budapest: Jonathan Miller, 2005.

Hawkesworth, Celia, ed. A History of Central European Women’s Writing. London: Palgrave Macmillan, 2001.

Horváth, Györgyi. Utazó elméletek: Angolszász politizáló elméletei kelet-európai kontextusban. Budapest: Balassi Kiadó, 2014.

Jackson, Kevin. “The Next Generational Zadie Smith.” The New Yorker, 18 October 1999, https://tinyurl.com/ybpzzdpz. Accessed 30 January 2020.

Kiss, Noémi. Ikeranya. Budapest: Magvető, 2013.

Kiss, Noémi. Trans. Budapest: Magvető, 2006.

Kiss, Noémi. “Passage to a Detour.” Hungarian Literature Online, https://tinyurl.com/y5rrwaw3. Accessed 6 September 2019.

Lennert, Tímea. “A Kitakart Psyché utóéletei.” Irodalmi Jelen, 11 May 2012, https://tinyurl.com/yakg47ng. Accessed 18 August 2019.

Nádas, Péter. “A kettős látás dícsérete: Zsuzsa Bánk írt egy velejéig magyar regényt németül.” Élet és Irodalom 15 Nov, 2002. Online.

Orzóy, Ágnes. “‘I Like Being an Outsider’: Interview with Noémi Szécsi.” Hungarian Literature Online, 10 Dec. 2012, https://tinyurl.com/y2eobfcq. Accessed 18 August 2019.

Parsons, Deborah. Streetwalking the Metropolis: Women, City and Modernity. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Pető, Andrea. “Hungarian Women’s Writing 1945–95.” A History of Central European Women’s Writing. Ed. Celia Hawksworth. London: Palgrave Macmillan, 2001. 240–255.

Rácz, Péter. “Ex Libris.” Élet és Irodalom 51.6 (2007), https://tinyurl.com/y6kktm25. Accessed 6 September 2019.

Rich, Adrienne. “Notes towards a Politics of Location (1984).” Blood, Bread and Poetry: Selected Prose, 1979–1985. New York: W. W. Norton and Company, 1986. 210–231.

Shands, Kerston W. Embracing Space: Spatial Metaphors in Feminist Discourse. London: Greenwood, 1999.

Séllei, Nóra. Miért félünk a farkastól? Feminista irodalomszemlélet itt és most. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, 2007.

Szécsi, Noémi. Finnugor vámpír. Budapest: Kijárat Kiadó, 2002.

Szécsi, Noémi. The Finno-Ugrian Vampire. Trans. Peter Sherwood. London: Stork Press, 2012.

Szilva, Eszter. “A Women’s Turn in Literature? Women’s Literature in Hungary in the Last Decade and its Connections to Feminist Politics.” MA Thesis, Central European University, 2011.

Szolláth, Dávid. “Inventory of Magical Textual Constructions of the Unnatural in Hungarian Postmodern Fiction.” Neohelicon 45 (2018): 461–477.

Upstone, Sarah. “‘Same Old, Same Old’: Zadie Smith’s White Teeth and Monica Ali’s Brick Lane.” Journal of Postcolonial Writing 43.3 (2007): 336–349.

Várnagyi, Márta. “A női irodalom és a feminist irodalomkritika Magyarországon: Hangok és visszhangok.” Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 1.1 (2011): 23–35.

Vieten, Ulrike M. Gender and Cosmopolitanism in Europe: A Feminist Perspective. London: Routledge, 2012.

Wilson, Elizabeth. The Contradictions of Culture: Cities, Culture, Women. London: SAGE, 2001.

Wilson, Elizabeth. The Sphinx in the City: Urban Life, the Control of Disorder, and Women. Berkeley: University of California Press, 1992.

Woolf, Virginia. Three Guineas. London: Harvest, 1966.