Abstrakt
Autorka przedstawia różne sposoby prezentacji relacji flory z człowiekiem. Tekst rozpoczyna omówieniem mocno utwierdzonej w kulturze zachodniej antropomorfizacji roślin, by następnie pokazać, że postawa ta znajduje przeciwwagę w refleksji nie-antropocentrycznej, głównie w posthumanizmie i nowym materializmie. Wskazuje, że w badaniach akcentujących „roślinną stronę człowieka” wydobywane są zarówno ewolucyjne, jak i kulturowe relacje, współistnienie oraz współdziałanie tego, co ludzkie i nie-ludzkie. Następnie autorka pokazuje jak dużą rolę odgrywają rośliny w kształtowaniu fantazmatów na temat ludzkiej płciowości i seksualności.
Bibliografia
Bakke Monika, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.
Bennett Jane. Vibrant Matter. A Political Ecology of Things, Duke University Press, Durham and London 2010. https://doi.org/10.1215/9780822391623
Brach-Czaina Jolanta, Błony umysłu, Sic!, Warszawa 2003.
Braidotti Rosi, Posthuman, Polity Press, Cambridge 2013.
Endersby Jim, Orchid: a Cultural History, The University of Chicago Press, Chicago and London 2016. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226427034.001.0001
Gajewska Grażyna. Erotyka sztucznych ciał z perspektywy studiów nad rzeczami. ABC: Poznań 2016
Haraway Donna, Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press, Durham and London 2016. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q
Hart Phoebe, "Orchid Love", in: New Philosophies of Sex and Love. Thinking Though Desire, eds. Sarah LaChance Adams et al,: Rowman & Littlefield International Ltd 2017, London - New York 2017.
Hinton Peta, Liu Xin, "The Im/Possibility of Abandonment in New Materialist Ontologies". Australian Feminist Studies, 2015, nr 30 (84). https://doi.org/10.1080/08164649.2015.1046304
Nunes Andrew, An Interspecies Ballet Fuses Plant Growth with Dance, "ViICE", Web: https://www.vice.com/en/article/vvyn7j/plant-growth-ballet , 6.04.2016
Ryan John Charles, Posthuman Plants. Rethinking the Vegetal hrough Culture, Art, and Poetry, Common Ground Publishing, Illinois 2015. https://doi.org/10.18848/978-1-61229-823-8/CGP
Nunes Andrew, An Interspecies Ballet Fuses Plant Growth with Dance, Web: https://www.vice.com/en_us/article/vvyn7j/plant-growth-ballet , 6.04.2016.
Yam Tim Wing and Arditti, Joseph, History of orchid propagation: a mirror of the history of biotechnology, "Plant Biotechnology Reports", February no 3 (2009) https://doi.org/10.1007/s11816-008-0066-3
Zajączkowska Urszula. minimum Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy: Wrocław 2017
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license