Аннотация
Współczesna komparatystyka oddala się od swojej ścisłej, przedmiotowej i metodologicznej definicji, stając się bardziej intelektualną refleksją, która jest interdyscyplinarnie powiązana poprzez aspekt porównawczy. Do najbardziej znaczących współcześnie inicjatyw w tym względzie należą badania międzykulturowe oraz tzw. imagologia. Podczas gdy komparatystyka studiuje dialog pomiędzy kulturami za pośrednictwem badania „inności”, imagologia poprzez obraz „swojego” i „cudzego” zajmuje się tematami i motywami „innych” w tekstach literackich, wykorzystując do tego obrazy ludzi bliskich i obcych. Te obrazy w większości powstają w fomie stereotypu lub mitu, za którymi stoją konkretne grupy społeczne i etniczne. Obie metody, które wykorzystują emocjonalne doświadczenia w literackiej komunikacji, mogą przyczynić się do dialogu między narodami (np. stosunki czesko-niemieckie albo słowacko-węgierskie).
Библиографические ссылки
Bakuła, Bogusław. Historia i komparatystyka. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne, 2000.
Bassnett, Susan. Comparative Literature. A Critical Introduction. Blackwell: Oxford UK & Cambridge, 1993.
Beller, Manfred, Leerssen, Joep, eds. Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Amsterdam – New York: Rodopi, 2007.
Dolinar Darko, Juvan Marko, eds. Primerjalna književnost v 20. stoletju in Anton Ocvirk. Ljubljana: Založba ZRC SAZU, 2008.
Dolinar Darko, Juvan Marko, eds. Writing Literary History. Selected Perspectives from Central Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2006.
Dyserinck, Hugo. “Zum Problem der “images” und “mirages” und ihrer Untersuchung im Rahmen der Vergleichenden Literaturwissenschaft”. Arcadia 1 (1996). P. 107–120.
Dyserinck, Hugo. Komparatistische Imagologie jenseits von “Werkimmanenz” und “Werktranszedenz”. Synthesis 9 (1982). P. 27–39.
Dyserinck Hugo, Syndram Karl Ulrich, eds. Europa und das nationale Selbstverständnis. Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts. Bonn: Bouvier, 1988.
Ďurišin Dionýz, Gnisci Armando, eds. Mediterraneo. Una rete interletteraria. La Méditerranée. Un réseau interlittéraire. Stredomorie. Medziliterárna sieť. Roma: Bulzoni, 2000.
Fischer, Manfred. Nationale Images als Gegenstand Vergleichender der Literaturgeschichte. Untersuchung zur Entstehung der komparatistischen Imagologie. Bonn: Bouvier, 1981.
Gellner, Ernest. Nacionalismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002.
Gnisci, Armando. Introduzione alla letteratura comparata. Milano: Bruno Mondadori, 1999.
Guillén, Claudio. Mezi jednotou a růzností. Úvod do srovnávací literární vědy. Praha: Triada, 2008.
Janaszek-Ivaničkova, Halina. “O ambiwalencjach współczesnej komparatystyki literackiej”. Przegląd Humanistyczny, 41 (1997). P. 333–341.
Kasperski, Edward. “O teorii komparatystyki”. Literatura. Teoria. Metodologia. Ed. D. Ulicka. Warszawa: PIW, 1998. P. 331–356.
Koprda, Pavol. “Jaussova recepčná estetika a interkultúrne centrizmy (Medziliterárna komunikácia je otváranie sa prijímajúceho seba)”. Slovak Review 8 (1999). P. 153–168.
Kučera, Petr. “K interkulturnímu směru v literární komparatistice”. Kultúra a súčasnosť 6 (2008). P. 15–27.
Miner, Earle. Comparative poetics. An intercultural Essays on Theories of Literature. New Jersey: Princeton, 1990.
Miner, Earle. “Études comparées interculterelles”. Théorie littéraire. Problèmes et perspectives. Eds. T.M. Angenot, J. Bessière, D. Fokkema, E. Kushner. Paris: PUF, 1999.
Motlaghová, Bahman Namvar. “Les stéréotypes à travers le prisme de ľ imagologie”. Recherches en Langue et Littérature Françaises Revue de la Faculté des Lettres 5, 7 (2011). P. 61–81.
Pageaux, Daniel Henri. Komparatistik. Eine Einführung. Bonn: Bouvier, 1991.
Pageaux, Daniel Henri. “L´imagerie culturelle: de la littérature comparée à l´anthropologie culturelle”. Synthesis 10 (1983). P. 79–88.
Spivak, Gayatri Chakravorty. Death of Discipline. New York: Columbia University Press, 2003.
Strada, Vittorio. “Čitať i sravnivať”. Sbornik statej k 70-letiju prof. Ju. M. Lotmana. Tartu: Tartu University Press, 1992.
Šeleva, Jelena. “Metod i prošetka (Komparativistika denes)”. Kniževen kontekst. Sporedbeni kniževni istražuvanje.
Skopje: Institut za makedonska literatura, 1999.
Tötösy de Zepetnek, Steven. Comparative Literature: Theory, Method, Application. Amsterdam-Atlanta: Rodopi, 1998.
Wellek, René. “Krize srovnávací literatury”. Západní literární věda a estetika. Ed. J. Levý. Praha: Československý spisovatel, 1966.
Virk, Tomo. Primerjalna književnost na prelomu tisočletja. Kritični pregled. Ljubljana: Založba ZRC SAZU, 2007.
Zelenka, Miloš. “Hranice a křižovatky současné komparatistiky. Stav a perspektivy.” Slavia 67 (1998). P. 491–500.
Zelenka, Miloš. Literární věda a slavistika. Praha: Academia, 2002.
Zima, Peter. Komparatistik. Einführung in die Vergleichende Literaturwissenschaft. Tübingen: A. Francke, 1992.
Zima, Peter. “Komparatistik und Sozialwissenschaften.” Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft (2005). P. 47–62.
Zima, Peter. Moderne/Postmoderne. Gesellschaft, Philosophie, Literatur. Tübingen und Basel: A. Francke, 1997.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license