A Comparatist Perspective in Intercultural Research and Imagology
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Ключевые слова

komparatystyka
imagologia
studia międzykulturowe
Dionýz Ďurišin
literatrura światowa
historia literatury

Как цитировать

Zelenka, M. (2016). A Comparatist Perspective in Intercultural Research and Imagology. Porównania, 19, 21–31. https://doi.org/10.14746/p.2016.19.10263

Аннотация

Współczesna komparatystyka oddala się od swojej ścisłej, przedmiotowej i metodologicznej definicji, stając się bardziej intelektualną refleksją, która jest interdyscyplinarnie powiązana poprzez aspekt porównawczy. Do najbardziej znaczących współcześnie inicjatyw w tym względzie należą badania międzykulturowe oraz tzw. imagologia. Podczas gdy komparatystyka studiuje dialog pomiędzy kulturami za pośrednictwem badania „inności”, imagologia poprzez obraz „swojego” i „cudzego” zajmuje się tematami i motywami „innych” w tekstach literackich, wykorzystując do tego obrazy ludzi bliskich i obcych. Te obrazy w większości powstają w fomie stereotypu lub mitu, za którymi stoją konkretne grupy społeczne i etniczne. Obie metody, które wykorzystują emocjonalne doświadczenia w literackiej komunikacji, mogą przyczynić się do dialogu między narodami (np. stosunki czesko-niemieckie albo słowacko-węgierskie).

https://doi.org/10.14746/p.2016.19.10263
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Библиографические ссылки

Bakuła, Bogusław. Historia i komparatystyka. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne, 2000.

Bassnett, Susan. Comparative Literature. A Critical Introduction. Blackwell: Oxford UK & Cambridge, 1993.

Beller, Manfred, Leerssen, Joep, eds. Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Amsterdam – New York: Rodopi, 2007.

Dolinar Darko, Juvan Marko, eds. Primerjalna književnost v 20. stoletju in Anton Ocvirk. Ljubljana: Založba ZRC SAZU, 2008.

Dolinar Darko, Juvan Marko, eds. Writing Literary History. Selected Perspectives from Central Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2006.

Dyserinck, Hugo. “Zum Problem der “images” und “mirages” und ihrer Untersuchung im Rahmen der Vergleichenden Literaturwissenschaft”. Arcadia 1 (1996). P. 107–120.

Dyserinck, Hugo. Komparatistische Imagologie jenseits von “Werkimmanenz” und “Werktranszedenz”. Synthesis 9 (1982). P. 27–39.

Dyserinck Hugo, Syndram Karl Ulrich, eds. Europa und das nationale Selbstverständnis. Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts. Bonn: Bouvier, 1988.

Ďurišin Dionýz, Gnisci Armando, eds. Mediterraneo. Una rete interletteraria. La Méditerranée. Un réseau interlittéraire. Stredomorie. Medziliterárna sieť. Roma: Bulzoni, 2000.

Fischer, Manfred. Nationale Images als Gegenstand Vergleichender der Literaturgeschichte. Untersuchung zur Entstehung der komparatistischen Imagologie. Bonn: Bouvier, 1981.

Gellner, Ernest. Nacionalismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002.

Gnisci, Armando. Introduzione alla letteratura comparata. Milano: Bruno Mondadori, 1999.

Guillén, Claudio. Mezi jednotou a růzností. Úvod do srovnávací literární vědy. Praha: Triada, 2008.

Janaszek-Ivaničkova, Halina. “O ambiwalencjach współczesnej komparatystyki literackiej”. Przegląd Humanistyczny, 41 (1997). P. 333–341.

Kasperski, Edward. “O teorii komparatystyki”. Literatura. Teoria. Metodologia. Ed. D. Ulicka. Warszawa: PIW, 1998. P. 331–356.

Koprda, Pavol. “Jaussova recepčná estetika a interkultúrne centrizmy (Medziliterárna komunikácia je otváranie sa prijímajúceho seba)”. Slovak Review 8 (1999). P. 153–168.

Kučera, Petr. “K interkulturnímu směru v literární komparatistice”. Kultúra a súčasnosť 6 (2008). P. 15–27.

Miner, Earle. Comparative poetics. An intercultural Essays on Theories of Literature. New Jersey: Princeton, 1990.

Miner, Earle. “Études comparées interculterelles”. Théorie littéraire. Problèmes et perspectives. Eds. T.M. Angenot, J. Bessière, D. Fokkema, E. Kushner. Paris: PUF, 1999.

Motlaghová, Bahman Namvar. “Les stéréotypes à travers le prisme de ľ imagologie”. Recherches en Langue et Littérature Françaises Revue de la Faculté des Lettres 5, 7 (2011). P. 61–81.

Pageaux, Daniel Henri. Komparatistik. Eine Einführung. Bonn: Bouvier, 1991.

Pageaux, Daniel Henri. “L´imagerie culturelle: de la littérature comparée à l´anthropologie culturelle”. Synthesis 10 (1983). P. 79–88.

Spivak, Gayatri Chakravorty. Death of Discipline. New York: Columbia University Press, 2003.

Strada, Vittorio. “Čitať i sravnivať”. Sbornik statej k 70-letiju prof. Ju. M. Lotmana. Tartu: Tartu University Press, 1992.

Šeleva, Jelena. “Metod i prošetka (Komparativistika denes)”. Kniževen kontekst. Sporedbeni kniževni istražuvanje.

Skopje: Institut za makedonska literatura, 1999.

Tötösy de Zepetnek, Steven. Comparative Literature: Theory, Method, Application. Amsterdam-Atlanta: Rodopi, 1998.

Wellek, René. “Krize srovnávací literatury”. Západní literární věda a estetika. Ed. J. Levý. Praha: Československý spisovatel, 1966.

Virk, Tomo. Primerjalna književnost na prelomu tisočletja. Kritični pregled. Ljubljana: Založba ZRC SAZU, 2007.

Zelenka, Miloš. “Hranice a křižovatky současné komparatistiky. Stav a perspektivy.” Slavia 67 (1998). P. 491–500.

Zelenka, Miloš. Literární věda a slavistika. Praha: Academia, 2002.

Zima, Peter. Komparatistik. Einführung in die Vergleichende Literaturwissenschaft. Tübingen: A. Francke, 1992.

Zima, Peter. “Komparatistik und Sozialwissenschaften.” Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft (2005). P. 47–62.

Zima, Peter. Moderne/Postmoderne. Gesellschaft, Philosophie, Literatur. Tübingen und Basel: A. Francke, 1997.